Kulttuuriklubi kutsuu mukaan Hämeenlinnan taidemuseoon ja Hattulan Pyhän Ristin kirkkoon

Seuraavalla matkalla tutustutaan Hattulan Pyhän Ristin kirkkoon ja Hämeenlinnan taidemuseossa Vexi Salmen taidekokoelmaan ja Berndt Lindholmin maalauksiin. Mukaan voi ilmoittautua 31.8. asti.

Juliste, jossa kuva Hattulan kirkosta ja keltainen ruusu sekä teksti: Legendojen matkassa 9.9.2023 Hattulan...

Kulttuurimatkalle on vapaa pääsy, eikä osallistujan tarvitse kuulua kulttuuriklubiin. Matka täyttynyt, jonka takia ilmoittautuminen päättyi ennalta kerrottua aiemmin.

Kirkko+Taide -kirkollinen kulttuuriklubi suuntaa Hämeenlinnan taidemuseoon ja Hattulan Pyhän Ristin kirkkoon 9. syyskuuta. Matkalle on ilmoittautunut jo maksimimäärä, joten ilmoittautuminen päättyi ennakoitua aiemmin.

Pyhän Ristin kirkossa keskiaikaista taidetta

Syyskuinen Kirkko+Taide -kirkollisen kulttuuriklubin järjestämä reissu kulkee nimellä Legendojen matkassa. Yhteiskuljetus vie osallistujat Hattulan Pyhän Ristin kirkkoon tutustumaan keskiaikaisiin kirkkomaalauksiin ja Hämeenlinnan taidemuseoon ihastelemaan Vexi Salmen taidekokoelmaa ja Berndt Lindholmin maalauksia.

Hämeen vanhimpiin lukeutuva Hattulan Pyhän Ristin kirkko on nykytutkimusten mukaan rakennettu 1472-1490. Kirkko on tunnettu kansainvälisenä pyhiinvaelluskohteena aina keskiajalta lähtien. Kirkkosalin seiniä koristaa lukuisat Suomen laajimmat ja alkuperäisimmät kalkkimaalaukset 1510-luvulta. Al secco -menetelmällä tehdyt maalaukset kuvaavat Raamatun tapahtumia ja pyhimyskertomuksia. Kirkon holvissa keskeisellä paikalla on kuvattu Pyhän Ristin legenda. Lisäksi kirkossa on Liedon mestarin -koulukunnan puuveistoksia. Kirkon vanhempi saarnastuoli vuodelta 1550 on vanhimpia reformaation jälkeisiä saarnastuoleja Pohjoismaissa ja vanhin Suomessa.

Maisemamaalauksia ja Vexi Salmen taidekokoelma

Hämeenlinnan taidemuseossa tutustutaan Veikko Olavi ”Vexi” Salmen taidekokoelmaan ja Berndt Lindholmin maalauksiin. Vexi Salmi (21.9.1942 Hämeenlinna – 8.9.2020 Helsinki) keräsi elämänsä varrella mittavan taidekokoelman, jonka hän lahjoitti Hämeenlinnan taidemuseolle vuonna 2010 yhdessä puolisonsa kanssa. Vexi Salmen syntymästä on kulunut 80 vuotta, jonka kunniaksi taidemuseo esittelee kokoelmaa muistonäyttelyssään.

Kesänäyttelyssä on esillä Loviisassa syntyneen taiteilija Berndt Lindholmin (1841–1914) tuotantoa. Lindholm tunnetaan erityisesti metsä- ja rannikkoaiheisista maisemamaalauksistaan. Esillä on taiteilijan uran kannalta merkittävien teosten ja taiteilijalle tunnusomaisten metsä- ja merimaisemien lisäksi varhaisia teoksia, piirustuksia ja luonnoksia.

Matkan hinta on 57 euroa (museokortilla 45 euroa). Hinta sisältää opastuksen, ruokailun ja bussikuljetuksen. Maksu peritään linja-autossa. Yhteiskuljetus lähtee Valkealasta kello 9 ja Kouvolasta kello 9.15. Takaisin palataan noin kello 19.

Retkelle ilmoittautuminen on avoinna, ja ilmoittautumisia otetaan vastaan 31.8. asti. Linkki sähköiseen ilmoittautumiseen löytyy Valkealan seurakunnan nettisivujen etusivulta. Mukaan voi ilmoittautua myös sähköpostilla valkeala.srk@evl.fi, jossa tulee kertoa osallistujan nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja mahdolliset ruoka-aineallergiat.

Mikä on Kirkko+Taide -kirkollinen kulttuuriklubi?

Kirkko+Taide -kirkollinen kulttuuriklubi on Valkealan seurakunnan pastori Ari Luomajoen vuonna 2019 perustama toimintamuoto, jossa tutustutaan Suomen kirkkoihin ja taiteeseen, tehdään matkoja ja kuullaan luentoja.

- Käytännössä olen koonnut sähköpostilistan, johon kuka tahansa voi pyytää päästä mukaan, jolloin saa tilaisuuksista ennakkotiedon. Vuosittain on ollut kaksi-neljä tapahtumaa. Kokoava teema on kirkollinen kulttuuriperintö sen monissa muodoissaan, Luomajoki kertoo.

Keväällä kulttuuriklubi vieraili Lammilla keskiaikaisessa kirkossa ja 10 vuotta täyttäneessä Athos-säätiön Luostarikeskus Panagiassa. Keskustelu- ja luentotilaisuuksissa on käsitelty mm. Kouvolan seurakuntien kirkollista esineistöä, enkeleitä kuvataiteessa, ikoneita sekä Hugo Simbergin ja Akseli Gallen-Kallelan Karjala-suhteita.

- Ehdottomasti toiveita matkoista tai aiheista otetaan vastaan. Suurin osa teemoista on ollut ihmisten toivomia, niin myös tuleva Hattulan Pyhän Ristin kirkon -matka. Monet ovat lukeneet kirjailija Anneli Kannon historiallisen romaanin Rottien pyhimys, ja siksi paikka on kiinnostanut poikkeuksellisen paljon viime vuosina. Kirjan tapahtumat ovat kuvitteellisia, mutta sijoittuvat keskiaikaiseen Hattulan Pyhän Ristin kirkkoon ja sen maalaustyöhön, Luomajoki kertoo.

Tue Jul 25 11:05:00 EEST 2023