Kuusankosken pappilassa 100-vuotisjuhlan kunniaksi kansanlaulukirkko 30.7.

Kuusankosken vanhan pappilan 100-vuotisjuhlaa vietetään tulevana viikonloppuna. Pappilan pihamaalla, osoitteessa Pappilankuja 10, järjestetään kansanlaulukirkko sunnuntaina 30.7. kello 10.

Ihmisiä istumassa ja laulamassa. Iäkäs henkilö pitelee käsissään virsikirjaa ja laulaa. Nuorempi henkilö ka...

Kuusankosken vanhassa pappilassa järjestetään kansanlaulukirkko sunnuntaina 30.7. klo 10.

Messun musiikista vastaavat Kuusankosken kanttorit Ville Perkkiö ja Marianne Pellinen, liturgina toimii kappalainen Pauli Heinola. Saarnan pitää Kuusankosken seurakunnan edellinen kirkkoherra ja perheineen pappilassa asunut teologian tohtori Matti Perälä.

- Muutimme Kuusankosken pappilaan helmikuussa 1987 ja asuimme siellä viisi vuotta, vaikka olinkin Kuusankosken kirkkoherrana marraskuuhun 2005 saakka. Olin kahdeksas ja viimeinen kirkkoherra, joka asui Kuusankosken pappilassa. Monet pappilat tyhjenivät 90-luvun alussa, ja mietin jo, että olenko viimeinen, joka asuu pappilassa. Aikoinaan pappilan asunto oli luontaisetu ja osa palkkaa. Kirkkoherralla oli velvollisuus asua pappilassa, eikä sieltä saanut muuttaa pois, Perälä kertoo.

Pappilankujan päässä oleva Kuusankosken pappila valmistui vuonna 1923 ja Armas Lindgrenin suunnittelema Kuusankosken kirkko kuusi vuotta myöhemmin. Seurakunta oli perustettu pian sisällissodan päättymisen jälkeen vuonna 1919.

- On hienoa olla osa Kuusankosken seurakunnan pitkää historiaa ja päästä saarnaamaan 100-vuotisjuhlaan. Jumalanpalveluksen aiheena on totuus ja harha, mikä on hyvin ajankohtainen aihe monellakin tavalla, kun seuraa viime aikojen uutisointia ja keskustelua, Perälä kertoo.

2023-07-24 12:55:29.0