Diakoniatyö tuo kukilla iloa palvelukeskusten asukkaille Valkealassa

Valkealakodin ja Palvelukeskus Mäntylän asukkaat pääsevät nauttimaan nyt jo toista kesää kukkien istutuksesta ja kasvun ihmeen seuraamisesta. Valkealan seurakunnan diakoniatyö välitti kasvatuslaatikot ikääntyneiden iloksi viime kesänä.

Istutuslaatikko, jossa kasvaa erilaisia kasveja ja punaisia kukkia. Kasvien keskellä on pieni koristepatsas...

Kesän aikana ihastellaan kukkien kauneutta ja päästään maistelemaan itse kasvatettua satoa.

Valkealan seurakunnan diakoniatyö välitti viime kesänä kasvatuslaatikoita Valkealakotiin ja Palvelukeskus Mäntylään. Idea kasvatuslaatikoihin tuli lahjoittajalta, joka halusi tarjota palvelukeskusten asukkaille iloa ja virkistystä pihalla. Monet ikääntyneet ovat tottuneet hoitamaan pihaa ja puutarhaa, mutta joutuneet luopumaan tällaisista arjen askareista muuttaessaan palveluasumiseen tai laitoshoitoon.

Kukkien hoitaminen tai taimien kasvun seuraaminen tarjoaa virikettä ja vaihtelua päiviin. Muistisairaan kanssa voidaan yhdessä palauttaa mieliin kasvien nimiä ja niihin liittyviä muistoja.

Kasvatuslaatikoiden valmistuksessa huomioitiin liikuntarajoitteiset asukkaat

Kasvatuslaatikot valmisti paikallinen osaaja Ari Salminen ja lahjoittajat maksoivat materiaalikustannukset. Laatikoiden valmistuksessa huomioitiin alusta alkaen niiden sijoituspaikka ja apuvälineillä liikkuvat asukkaat. Korkeiden jalkojen ansiosta laatikoiden ääreen on helppo tulla pyörätuolilla tai rollaattorin avulla kitkemään rikkaruohoja tai kastelemaan kasveja.

Laatikot soveltuvat sekä hyöty- että koristekasvien kasvatukseen. Mullat laatikoihin lahjoitti Valkealan Joona Oy, ja vapaaehtoiset auttoivat laatikoiden sijoittamisessa paikalleen niin, että talon väki pääsi suoraan istutus- ja kylvötöihin.

Laatikot ilahduttavat nyt toista kesää Valkealakodin ja Mäntylän asukkaita. Näyttää siltä, että kesän mittaan päästään nauttimaan niin kukkien kauneudesta kuin maistelemaan itse kasvatettua satoa.

Wed Jun 21 09:01:34 EEST 2023