Anjalankosken seurakunnan uusi kirkkoherra on Johanna Pesonen

Anjalankosken seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi on valittu Johanna Pesonen 229 äänellä. Toisena ehdokkaana ollut Pauli Pietiläinen sai 177 ääntä. Vaalin äänestysprosentti oli 5,1.

Punaiseen asuun pukeutunut naispappi lukemassa saarnaa. Taustalla näkyy puna-valkoinen kukkakimppu.

Johanna Pesonen antoi vaalinäytteen Myllykosken kirkossa toukokuussa. (Kuva: Martti Kivistö)

Anjalankosken seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi on valittu Anjalankosken vt. kirkkoherra, rovasti Johanna Pesonen. Kirkkoherran vaali käytiin tänään Myllykosken kirkossa, jossa suoritettiin myös vaalin ääntenlasku. Vaalin ennakkoäänestys järjestettiin 12.-16. kesäkuuta.

Kirkkoherran vaalissa annettiin yhteensä 406 ääntä, joista ennakkoon annettiin 316 ääntä. Kirkkoherraksi valittu Johanna Pesonen sai 229 ääntä, ja toisena ehdokkaana ollut Keski-Lahden seurakunnan seurakuntapastori, director cantus Pauli Pietiläinen sai 177 ääntä. Vaalin äänestysprosentti oli 5,1.

Vaalissa äänioikeutettuja olivat täysi-ikäiset Anjalankosken seurakunnan jäsenet. Äänioikeutettuja seurakunnan jäseniä on 7912 henkilöä.
Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli antaa virkamääräyksen vaalissa valitulle kirkkoherralle.

” Pappina saan elää seurakuntalaisten rinnalla ilossa ja surussa”

Anjalankosken seurakunnan kirkkoherraksi valittu rovasti Johanna Pesonen on toiminut 27 pappisvuotensa aikana seurakuntapappina, kappalaisena ja viimeisimpänä Anjalankosken seurakunnan vt. kirkkoherrana. Pesosen mukaan jokaisessa virassa on omat haasteensa, mutta johtajana hän osaa suhtautua niihin rauhallisesti hyvän resilienssinsä ansiosta.

- Haaste on aina mahdollisuus johonkin, jota ei vielä osata sanoittaa, Pesonen kuvailee.

Hän ottaa kirkkoherran viran vastaan iloisena siitä, että saa antaa laajemmin omaa osaamistaan seurakunnan käyttöön. Pesonen on asunut Anjalankosken alueella vuodesta 1995 saakka ja työskennellyt Anjalankosken seurakunnassa 2011 vuodesta alkaen. Seurakunta on tullut tutuksi ja tulevina vuosina Pesonen haluaa Anjalankosken seurakunnan keskittyvän erityisesti yhteisöllisyyteen.

- Lasten ja nuorten kanssa tehtävä työ on merkityksellistä tulevaisuudelle. Polku, jolla saa kasvaa kirkon yhteydessä lapsena ja jatkaa aikuisena, on kaikenikäisille seurakuntalaisille suunnattua yhteistä toimintaa. Kirkon sanoma on ainutlaatuinen ja tulevaisuudessa meidän tulee huolehtia, että ikuinen sanoma sanoitetaan siten, että nuoretkin sukupolvet ymmärtävät sen. Unelmoin seurakunnasta yhteisönä, jossa jokaisella on tilaa elää ja toimia omalla paikalla Pyhän äärellä, Pesonen visioi.

Pesonen luonnehtii itseään johtajana luovaksi, energiseksi, innovatiiviseksi ja helposti kohdattavaksi papiksi, jolla on positiivinen asenne. Hän kokee motivoivaksi ihmisten kohtaamisen.

- Pappina saan elää seurakuntalaisten rinnalla ilossa ja surussa, rippikoulussa olemme yhdessä oppimassa kolmiyhteisestä Jumalasta, ja hallinnossa luodaan puitteet seurakuntatyölle ja sen tulevaisuudelle, Pesonen kuvailee.

Vapaa-aikansa Pesonen viettää läheisten, kirjallisuuden, kuvataiteen, käsitöiden, urheilun, ulkoilun ja hiljaisuuden parissa.

- Ulkoilussa yhdistyy monesti myös ”metsä on kirkkoni” -ajatus. Rukoilla voi niin pyöräillessä metsässä kuin marjoja kerätessä, Pesonen kertoo.

2023-06-19 10:27:00.0