Mari Parkkinen on Mikkelin hiippakunnan uusi piispa

Mikkelin hiippakunnan uudeksi piispaksi on valittu Mari Parkkinen perjantaina 16.6.2023 käydyssä piispanvaalissa. Alustavan ääntenlaskennan mukaan Mari Parkkinen sai 522 ääntä ja toisena ehdokkaana ollut Pekka Särkiö 468 ääntä.

Valkoiseen albaan ja siniseen stolaan pukeutunut silmälasipäinen ja punahiuksinen nainen hymyilee nojaten p...

Mari Parkkinen sai piispanvaalissa 522 ääntä.

Mikkelin hiippakunnan piispanvaalin alustavan ääntenlaskennan mukaan uudeksi piispaksi on valittu kirkkoherra Mari Parkkinen 522 äänellä (52,7 prosenttia annetuista äänistä). Hänen vastaehdokkaana ollut vt. kirkkoherra Pekka Särkiö sai alustavan ääntenlaskennan mukaan 468 ääntä (47,3 prosenttia). Vaalin äänestysprosentti oli 89,4 prosenttia. Piispanvaalin toinen kierros käytiin perjantaina 16.6.2023.

Lisäys: Äänet jakautuivat tarkistuslaskennassa seuraavasti: Mari Parkkinen sai yhteensä 524 ääntä (52,8 %) ja vt. kirkkoherra Pekka Särkiö 468 ääntä (47,2 %). Vaalin äänestysprosentti oli 89,57.

Ensimmäisellä kierroksella Mari Parkkinen sai 448 ääntä (45,2 prosenttia annetuista äänistä) ja Pekka Särkiö 256 ääntä (25,8 prosentiia annetuista äänistä). Ensimmäisen kierroksen äänestysprosentti oli 88,9.

Piispanvaalissa oli noin 1100 äänioikeutettua, joista puolet on pappeja ja puolet maallikkovalitsijoita.

Piispa aloittaa virassaan 1.9.2023

Toisen vaalikierroksen tulos vahvistetaan 20.6. kello 10 alkavassa tuomiokapitulin istunnossa. Uuden piispan on määrä aloittaa virassaan 1. syyskuuta 2023. Arkkipiispa Tapio Luoma vihkii hänet piispan virkaan Mikkelin tuomiokirkossa sunnuntaina 3. syyskuuta.

Kuka on Mari Parkkinen?

(lähde: mariparkkinen.fi)

Mari Parkkinen (s. 1971) on väitellyt teologian tohtoriksi 2021 ja toiminut sitä ennen seurakuntapastorina muun muassa Imatralla, Mikkelissä ja Suomen Lähetysseuran lähettinä Jerusalemissa.

Parkkinen on toiminut ennen pappisuraansa radiotoimittajana ja rakentanut vahvat verkostot yhteiskunnan eri toimijoihin. Parkkisen vahvuuksia on kyky sanoittaa uskon elämää tähän päivään ja kohdata monista eri taustoista tulevia ihmisiä. Viestinnän, vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen taidot korostuvat entisestään tulevaisuudessa kirkon johtamistehtävissä.

Mari Parkkinen on toiminut aktiivisesti myös useissa kolmannen sektorin järjestöissä vapaaehtoisena ja vastuunkantajana. Vapaa-ajalla Marin löytää usein kirjastoista, kahviloista tai saunamökin rappusilta.

2023-06-16 13:57:00.0