Äitienpäivänä verkkokirkko Kuusankoskelta ja radiokirkko Elimäeltä

Äitienpäivänä 10.5. klo 10 kuullaan jumalanpalvelus Kuusankosken kirkosta verkossa ja radiojumalanpalvelus Elimäen kirkosta kanavalla Yle Radio 1.

Pauli Heinola, Marianna Pellinen ja Kimmo Ylikangas Kuusankosken kirkon avoimella ovella. Kaikki näyttävät ...

- Tervetuloa verkon välityksellä Kuusankosken kirkkoon äitienpäivänä!, toivottavat kappalainen Pauli Heinola, kanttori Marianna Pellinen ja kirkkoherra Kimmo Ylikangas. Kuva: Heidi Hujanen

Äitienpäiväsunnuntaina 10.5. klo 10 julkaistaan verkossa Kuusankosken kirkossa taltioitu jumalanpalvelus. Jumalanpalveluksen toteuttajat, kirkkoherra Kimmo Ylikangas, saarnavuorossa oleva kappalainen Pauli Heinola ja kanttori Marianna Pellinen Kuusankosken seurakunnasta ovat suunnitelleet verkkokirkon yhdessä. Jumalanpalveluksen lähetys toteutetaan yhteistyössä PK-lehden kanssa, ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa kouvolalainen tuotantoyhtiö Same-eYes.

Musiikilla on vahva rooli äitienpäivän palveluksessa.
- Jumalanpalveluksessa kuullaan soittimina urkuja ja pianoa sekä laulua. Ilokseni sain myös huilisti Päivi Stenvallin mukaan, Marianna Pellinen kertoo. Jumalanpalveluksessa lauletaan äitienpäivävirsi sekä tuttuja virsiä, kuten Päivä vain ja hetki kerrallansa, Totuuden Henki ja Nyt kulkee halki korpimaan.
- Laulan myös kauniin Vilho Kekkosen laulun Äidille. Päivi Stenvall soittaa huilulla jumalanpalveluksen lopuksi kanssani Petri Laaksosen In Memoriam - Karjalaiselle äidilleni, Marianna Pellinen kertoo musiikkitarjonnasta.

Radiojumalanpalvelus Elimäen kirkosta äitienpäivänä

Äitienpäivän radiojumalanpalvelusta Elimäen kirkosta ovat toteuttamassa kirkkoherra Kirsi Hämäläinen, kappalainen Tuula Ylikangas sekä kanttorit Juha Nurmi ja Ville Perkkiö. Jumalanpalveluksen lauluyhtyeessä mukana ovat myös Mari Lehtinen, Marianna Pellinen sekä Henna Nieminen. Liturgi Tuula Ylikangas johdattaa jumalanpalveluksen alkuosaa ja päätösosan. Avustajina jumalanpalveluksessa ovat Silja Heliste ja Jorma Koskinen.

- Jumalanpalveluksen teemana on Taivaan kansalaisena maailmassa. Saarnani lähtee liikkeelle perhekuvasta, ja sen lomassa kuullaan laulu Hän pitää meistä huolen, kirkkoherra Kirsi Hämäläinen Elimäen seurakunnasta kertoo.

Musiikki on tärkeällä sijalla, ja kaikki jumalanpalveluksen lauluesitykset ovat moniäänisiä. Elimäen seurakunnan omat kanttorit Juha Nurmi ja Ville Perkkiö vastaavat myös useamman sävellyksen toteutuksista.
- Jumalanpalveluksessa esitetään kaksi Juha Nurmen sävellystä sekä Ville Perkkiön säveltämä elämänkaarivirsi 749, jonka kuorosovituksen on tehnyt Juha Nurmi, Kirsi Hämäläinen sanoo.
Jumalanpalveluksessa laulettaviin virsiin voi tutustua virsiharjoituksissa, jotka järjestetään Elimäen seurakunnan Facebook-sivulla torstaina 7. toukokuuta.

- Vaikka poikkeustilanteen vuoksi itse seurakunta ei oi osallistua kirkossa jumalanpalvelukseen, silti valmistelijat odottavat iloisella mielellä keväistä, myös äitienpäivään sijoittuvaa radiokirkkoa. Edellisen kerran Elimäeltä on radioitu jumalanpalvelus noin viisi vuotta sitten, kirkkoherra Hämäläinen kertoo.

Seuraa äitienpäivän jumalanpalveluksia verkossa ja radiossa

Sunnuntaina 10.5. klo 10:
Katso verkossa pkank.fi tai www.kouvolanseurakunnat.fi/jumalanpalvelus
sanajumalanpalvelus Kuusankosken kirkossa. Kouvolan seurakuntien verkkosivulta löydät linkit myös muihin jumalanpalveluslähetyksiin Kouvolan eri seurakunnista.
Kuuntele radiossa Yle Radio 1 taajuudella 88,5 MHz radiojumalanpalvelus Elimäen kirkossa.

2020-05-05 14:48:00.0