Kinkerit

Kaksi pahaa päivää on vuodessa - siantappopäivä ja kinkeripäivä!

Kinkereilä on pitkät perinteet: ainakin vuodesta 1691 ovat papit kiertäneet Valkealan kylillä kuulustelemassa lukutaitoa ja katekismuksen osaamista. Kinkeripäivänä esitti kylänvanhin myös havaintoja kylänsä siveellisen elämän tasosta, ja pappi antoi asiaan kuuluvat nuhteet. Onpa joissain kylissä kinkereitä "tukkajuhliksikin" kutsuttu senaikaisten opetusmenetelmien takia.

Yhä edelleen papit ja kanttorit kiertävät kyliä kinkereillä. Enää ei tarvitse kuitenkaan pelätä tukkapöllyä tai julkisesti kuulusteltavaksi joutumista: kinkerit ovat kyläkunnan yhteinen juhla, jossa kokoonnutaan yhteen Jumalan sanan äärelle. Kinkereihin kuuluu hartaus, virsien opettelemista sekä keskustelunaihe, josta pappi alustaa Raamatun ja Katekismuksen pohjalta. Kinkereillä keskustellaan myös kylän asioista, ja siellä on tilaisuus esittää toivomuksia seurakunnallisesta elämästä.

Kirkkoherra
Valkealan seurakunta