Tilat osastoidaan jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa 13.1. alkaen

Kouvolan seurakunnissa otetaan käyttöön tilojen osastointi jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa. Kouvolan seurakuntayhtymä huomioi toiminnassaan Etelä-Suomen avin 11.1. antamat uudet rajoitukset, jotka ovat voimassa Kymenlaaksossa 13.-31.1.2022.

Kuusankosken kirkkosali.

Kouvolan seurakuntien jumalanpalvelukset järjestetään edelleen avoimin ovin. Paikalle kannattaa saapua ajoissa rajoituksista johtuen. Kuusankosken kirkon kuva: Kouvolan kameraseura.

Jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa tilat osastoidaan 13.1. alkaen

Aluehallintoviraston määräämät kokoontumisrajoitukset eivät koske uskonnollisten yhdyskuntien järjestämiä jumalanpalveluksia ja muita toimituksia, jotka kuuluvat uskonnollisten yhdyskuntien tunnusomaiseen uskonnolliseen toimintaan, ja jotka järjestetään julkista uskonnonharjoittamista varten yhteisön omissa tai niitä vastaavissa tiloissa. Jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten lisäksi näitä ovat esimerkiksi hartaudet, rippikoulu ja muu seurakunnan ydintehtäviin liittyvä toiminta.

Kouvolan seurakuntien jumalanpalvelukset järjestetään edelleen avoimin ovin, ja niitä voi seurata myös verkossa.

Jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa otetaan käyttöön tilojen osastoiminen 13. tammikuuta alkaen. Kirkollisilla toimituksilla tarkoitetaan kasteita, konfirmaatioita, häitä ja hautaan siunaamisia. Osastoinnissa kirkkosali tai muu tila jaetaan alueisiin, ja kuhunkin alueeseen voidaan ottaa enintään 10 henkilöä. Kahden osaston välille jätetään riittävä suojavyöhyke. Yhdestä sisäänkäynnistä voidaan kuitenkin ottaa sisään useita osastoja. Osastoinnin periaatteita noudatetaan myös hartauksissa ja seuroissa.

Kirkollisten toimitusten tilavarauksien yhteydessä tarkistetaan, kuinka monta henkeä voidaan ottaa tilaan terveysturvallisesti. Kirkollisesta toimituksesta vastaava pappi sopii kirkollisen toimituksen kaikista käytännöistä omaisten kanssa. Papit ja kanttorit eivät toistaiseksi osallistu muistotilaisuuksiin tai kastekahveille. Avi suosittaa, että yli 10 hengen yksityistilaisuuksia tai perhejuhlia ei järjestetä.

Uudet rajoitukset vaikuttavat seurakunnan toimintaan

Seurakuntien kuoro- ja leiritoiminta jää toistaiseksi tauolle. Samoin tauolle jää yli 10 hengen sisätoiminta. Yli 50 hengen ulkotapahtumat on kielletty.

Lasten ryhmätoiminta sekä nuorten vakituinen viikkotoiminta jatkuu, kuitenkin niin, että paikalla saa olla enintään 10 aikuista. Hengellistä hartaustoimintaa voidaan järjestää tilavissa kirkkosaleissa, ja tällöin noudatetaan samaa 10 hengen osastointia kuin jumalanpalveluksissa. Ryhmät, joissa on alle 10 osallistujaa, voivat toistaiseksi jatkaa toimintaansa.

Asiakaspalvelua terveysturvallisuus huomioiden

Asiakaspalvelupisteet jatkavat toimintaansa normaalisti, terveysturvallisuus huomioiden. Myös yksilökohtaamisia, esimerkiksi diakoniatyötä ja perheneuvontaa jatketaan normaalisti.

Seurakuntien tilaisuuksissa huomioidaan osallistujien terveysturvallisuus

Kouvolan seurakuntien järjestämiin tilaisuuksiin voi saapua vain täysin terveenä sekä yleisiä turvallisuusohjeita noudattaen. Kaikissa Kouvolan seurakuntayhtymän tiloissa huomioidaan väljyys tilojen käytössä sekä tarjotaan käsidesiä kävijöille. Paikalle kannattaa saapua ajoissa rajoituksista johtuen. Kouvolan seurakuntayhtymä muistuttaa tilaisuuksissaan Kymsoten alueella voimassa olevasta vahvasta maskisuosituksesta. Tilaisuuteen osallistujan tulee ottaa ensisijaisesti mukaan oma kasvomaski.

Lääninrovasti, Kuusankosken seurakunnan kirkkoherra Kimmo Ylikangas sanoo, että Kouvolan seurakunnat rajoittavat tilaisuuksien kävijämäärää, jotta tilaisuudet olisivat mahdollisimman turvallisia kaikille.
– Jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten jatkuminen turvataan kuitenkin kaikissa olosuhteissa. Juuri nyt seurakuntien tehtävänä on luoda toivoa ja muistuttaa, että kyllä me tästä kaikesta selviämme - onhan Jumala meidän kanssamme.

Seurakuntien ajankohtaiset tapahtumatiedot ja suoratoistettavat jumalanpalvelukset verkossa:

Kouvolan seurakuntien ajantasaiset tapahtumatiedotLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tietoa verkossa suoratoistettavista jumalanpalveluksistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-01-13 16:02:33.0