Loppiainen Kouvolan seurakunnissa

Loppiaisena järjestetään jumalanpalveluksia ja lähetystyön tilaisuuksia. Kahvia ja kuvia -tallennesarja Keskuskirkossa jatkuu. Loppiaiskonsertti Keskuskirkossa on peruttu koronatilanteen takia.

Kultainen tähtikoriste, jota pikkupoika pitelee kasvojensa edessä.

Betlehemin tähti johdatti itämaan tietäjät Jeesuksen luo loppiaisena. (kuva: Pixabay)

Loppiainen 6. tammikuuta on perinteinen kirkon lähetystyön päivä. Jaalan kirkossa messussa saarnaa nimikkolähetti Sanna Suutari, ja Sippolan kirkon messuun saadaan nimikkolähetti Olli Pitkäsen videosaarna. Loppiaisena vietetään messu myös Elimäen, Kuusankosken, Valkealan ja Käpylän kirkossa sekä sanajumalanpalvelus Keskuskirkossa. Lähetyksen loppiaistapahtumia järjestetään Jaalassa, Myllykoskella ja Kuusankoskella. Kahvia ja kuvia -tallennesarja jatkuu Keskuskirkossa. Loppiaisen perinteinen konsertti Keskuskirkossa on peruttu koronatilanteen takia.

Tapahtumia verkossa

Kouvolan seurakuntien yhteiseltä YouTube-kanavalta voi seurata Lähetystäräystä Myllykosken kirkossa 6.1. klo 15. Jaalan kirkkotilaisuudet ovat nähtävissä Jaalan kappeliseurakunnan YouTube-kanavalla. Myös muut seurakunnat lähettävät omilla sosiaalisen median kanavillaan jumalanpalvelus- ja hartauslähetyksiä.

Kokoonnutaan turvallisesti

Kouvolan seurakunnissa huomioidaan terveysturvallisuus myös jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja muissa uskonnollisissa tilaisuuksissa. Osallistujamäärää Kouvolan seurakuntien tiloissa rajoitetaan, jotta osallistuminen olisi mahdollisimman turvallista. Vahvana suosituksena on maskin käyttö kaikissa tilaisuuksissa. Tilaisuuksiin voi saapua vain täysin terveenä.

Loppiainen on joulua vanhempi juhla

Loppiainen, Jumalan ilmestymisen juhla, on joulua vanhempi juhla. Silloin juhlistetaan kolmen viisaan miehen saapumista tähden johdattamina Betlehemiin. Itämaan tietäjien lukumäärää ei mainita Raamatussa. Siellä mainitaan kuitenkin lahjat, joita tietäjät toivat Jeesus-lapselle: kultaa, suitsukkeita ja mirhaa. Tämän perusteella tietäjiä ajatellaan olleen kolme.

Loppiaisen jumalanpalvelukset 6.1.

klo 10 Messu Elimäen kirkossa.
klo 10 Messu Kuusankosken kirkossa.
klo 10 Sanajumalanpalvelus Keskuskirkossa.
klo 10 Messu Valkealan kirkossa. Lohtuhuivien siunaaminen.
klo 10 Messu Jaalan kirkossa. Saarna nimikkolähetti Sanna Suutari.
klo 10 Messu Sippolan kirkossa. Videosaarna nimikkolähetti Olli Pitkänen.
klo 13 Messu Käpylän kirkossa.

Loppiaisen tapahtumia 6.1.

klo 11 Kahvia ja kuvia -tallennesarja Keskuskirkossa jumalanpalveluksen jälkeen.
Tallennesarjassa seurataan, miltä seurakunnan historia näyttää entisten työntekijöiden ja luottamushenkilöiden silmin. Tallenteiden kolmannessa osassa tyttötyöntekijä Marja Ailama kertoo tekemästään työstä. Tallenne kestää noin 20 minuuttia. Sarjan seuraavassa osassa 16.1. nähdään rovasti Arja Koskisen haastattelu.
klo 11 Lähetysjuhla kahvituksin Jaalan kirkolla. Mukana nimikkolähetti Sanna Suutari.
klo 15 Lähetystäräys Myllykosken kirkossa. Videosaarna nimikkolähetti Olli Pitkänen. Tilaisuus striimataan Kouvolan seurakuntien YouTube-kanavalla.
klo 15 Lähetyksen loppiaisjuhla Kuusankosken seurakuntakeskuksessa. Mukana nimikkolähetti Sanna Suutari.
(Loppiaiskonsertti Keskuskirkossa on peruttu.)

Tapahtumia

Joulupolku Kuusankosken kirkon puistossa 6.1. saakka
Kuusankosken kirkon puistossa on 12 rastia, joiden avulla pääsee virittäytymään joulun tunnelmaan joululauluja kuunnellen ja Raamatun teksteihin syventyen. Kirkon alaikkunoissa on jouluun liittyviä nukkeasetelmia. Polku sopii kaiken ikäisille. Lasten rastit pohjautuvat Lastenkirkon joulurasteihin. Lähtö ja ohjeet kirkon alaovelta. Hämärän aikaan taskulampusta voi olla hyötyä ja älypuhelimesta koko ajan.

Joulupolku Jaalan kirkolla 6.1. saakka
Jaalan kirkon ympäristössä on kymmenen rastia, joiden avulla voi virittäytyä joulun tunnelmaan joululauluja kuunnellen ja Raamatun teksteihin syventyen. Polku sopii kaiken ikäisille. Lasten rastit pohjautuvat Lastenkirkon joulurasteihin. Hämärän aikaan taskulampusta voi olla hyötyä ja älypuhelimesta koko ajan. Lähtö polulle kirkon ilmoitustaulun luota. Ohjeet polun kiertämiseen ilmoitustaululla.

Jouluiset ikkuna-asetelmat Elimäellä ja Valkealassa 6.1. saakka
Elimäen kirkonkylän joulukalenterin ikkuna 24 löytyy Elimäen seurakuntakeskuksen sisäpihalta, ja se on nähtävissä 6.1. saakka. Valkealan seurakuntakeskuksen alasalin ikkunoissa asetelmat nähtävissä 6.1. saakka.

Jouluseimi Valkealan kirkolla 6.1. saakka
Jouluseimi Valkealan kirkon Tapulissa 6.1. saakka, avoinna puoli tuntia ennen ja puoli tuntia jälkeen jumalanpalvelusten. Arkisin ma-pe klo 9-15 seimi avataan sopimuksen mukaan, soita puh. 040 182 7317.

Jouluradio soi 6.1. saakka
Jouluradio soi Kouvolassa taajuudella 94,4 MHz loppiaiseen 6.1. saakka sekä verkossa jouluradio.fi.

Tue Jan 04 09:14:00 EET 2022