Muistimessussa 23.9. huomioidaan muistisairaat

Valkealan kirkossa torstaina 23.9. vietettävä Muistimessu on erityisesti ikäihmisille suunnattu jumalanpalvelus. Muistisairaita huomioidaan tutuilla virsillä, rukouksilla, rauhallisella kohtaamisella ja selkeydellä.

Kirkossa vanhempi nainen ja nuori mies pitelevät yhdessä virsikirjaa.

Tutut virret Muistimessussa antavat kokemuksen Jumalan hoitavasta läsnäolosta. Kuva: Vilja Tammikainen / Kirkon kuvapankki.

Muistimessu liittyy viikolla 38 vietettävään Muistiviikkoon ja 21.9. vietettävään Maailman Alzheimer-päivään. Muistiviikon teemana on tänä vuonna Hyvää elämää muistiystävällisessä yhteiskunnassa. Esiin nostetaan erityisesti läsnäolon ja läheisyyden merkitys.

Muistimessu sopii kaikille

Muistimessulla halutaan pitää esillä muistisairautta sairastavan oikeutta hengelliseen elämään ja seurakuntayhteyteen. Valkealassa messua rakentamassa ovat pastorit Ari Luomajoki ja Saija Sarkasuo, kanttori Kirsi Rantala sekä diakoniatyöntekijät Marita Pilvistö-Viljanen ja Sanna Paakala. Mukana messussa on myös Kouvolan seudun Muisti ry:n edustaja.

Messussa otetaan huomioon muistisairaiden mahdollisuudet osallistua ja elää mukana messussa.  Pyörätuoleille on riittävästi tilaa ja ehtoollista voidaan jakaa myös omalle paikalle. Tavoitteena on luoda lämmin, selkeä, kiireettömästi toteutettu ja kestoltaan lyhyt ehtoollisjumalanpalvelus. Ikäihmisten ja muistisairaiden erityisestä huomioimisesta huolimatta Muistimessu sopii kaikille. Messun jälkeen on mahdollista saada lisätietoa muistisairauteen liittyvistä asioista.

Tuttuus tuo turvallisuutta

Muistisairaus on luopumista. Monet muistot haihtuvat pois ja tutut ihmiset, jopa ne kaikkein rakkaimmat, voivat unohtua.
– Ihminen säilyy kuitenkin kokonaisena vielä muistisairaanakin. Hän on myös edelleen aikuinen. Hän ei muutu lapseksi eikä häntä tule puhutella kuin lasta. Ihmisellä on sairastuttuaankin henkilökohtaisia mieltymyksiä, turvallisuuden ja läheisyyden kokemuksia sekä tarve näihin kokemuksiin, kertoo pastori Saija Sarkasuo.

Turvallisuuden tunne syntyy samoista asioista kuin ennen sairastumista.
– Tuttu virsi tai rukous voi luoda turvallisuuden ja tuttuuden tunteen, joka kannattelee. Äkkiä rukouksen sanat muistuvatkin mieleen, tai laulu kumpuaa jostakin syvältä sisimmästä, vaikka puhetta ei muuten enää pystyisi tuottamaan. Samalla muistisairas voi saada kokemuksen siitä, että muistaa ja osaa vielä jotakin. Tämä tuo hyvää mieltä ja turvallisuudentunnetta.

Sarkasuon mukaan hengellisyys vaikuttaa myönteisesti ikääntyneiden muistisairaiden elämänlaatuun. Hengellisyyden tukeminen voi auttaa vähentämään yksinäisyyden kokemusta ja stressiä.
– On tärkeää, että muistisairaan ihmisen omannäköinen elämä myös hengellisyyden alueella saa jatkua sairaudesta huolimatta. Pintaan nousee ehkä entistä enemmän turvallinen lapsenusko ja luottamus Jumalan rakkauteen. Tuttujen virsien, raamatunkohtien ja rukousten lisäksi ehtoolliselle osallistuminen antaa kokonaisvaltaisen kokemuksen Jumalan hoitavasta läsnäolosta. Sitä myös muistisairas tarvitsee, Saija Sarkasuo sanoo.

To 23.9. klo 13 Muistimessu Valkealan kirkossa

Mukana messussa ovat pastorit Ari Luomajoki ja Saija Sarkasuo, kanttori Kirsi Rantala, diakoniatyöntekijät Marita Pilvistö-Viljanen ja Sanna Paakala sekä Kouvolan seudun Muisti ry:n edustaja. Kaikille sopivassa messussa on huomioitu muistisairauksien aiheuttamat tarpeet. Messussa lauletaan tuttuja virsiä ja käytetään selkeää kieltä. Tapahtuma on osa valtakunnallista Muistiviikkoa. Tilaisuuden jälkeen on mahdollista saada lisätietoa Kouvolan seudun Muisti Ry:n toiminnasta ja muistisairauksista. Järj. Valkealan seurakunta yhteistyössä Kouvolan seudun Muisti ry:n kanssa.

Fri Sep 10 13:28:00 EEST 2021