Sippolan kirkon kattoremontti käynnistyy

Sippolan kirkon ympärille rakennetaan kattoremonttia varten telineet, ja kirkko huputetaan.

Sippolan kirkon ympärille kootaan telineitä kattoremonttia varten.

Sippolan kirkko on tänä kesänä näkemisen arvoinen remonttikohde. Kirkon kattoremontti kestää marraskuun puoliväliin saakka. Kuva: Sami Viitalo

Sippolan kirkkoon toteutetaan merkittävä kattoremontti.
– Remontilla toteutetaan Sippolan kirkon vesikaton ja sen koristeosien sekä julkisivupellitysten uusiminen ja korjaaminen ja lisäksi paikallisia tiili- ja saumakorjauksia, kertoo Kouvolan seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Jukka Reijo.

Telineet ja huputus tehdään kesäkuussa, kattotyöt alkavat heinäkuussa

Parhaillaan kirkolla on käynnissä remonttia valmistelevat telinetyöt.
– Telineet ja huputus tehdään kesäkuun aikana, varsinaiset kattotyöt alkavat heinäkuussa. Kirkon kattomateriaali on galvanoitua peltiä, saumattuna ja jatkokset laskostettuina. Kattotyöt valmistuvat marraskuun alkuun mennessä, minkä jälkeen on telineiden purku. Koko hanke valmistuu marraskuun puoliväliin mennessä, Jukka Reijo sanoo.
Koko remontin urakkahinnat ovat yhteensä hieman alle 530.000 euroa. Telineurakasta vastaa Telinekataja Oy ja kattourakasta AJ-Rakennuspelti Oy. Sippolan kirkon remontoimiseen on hankittu toimenpidelupa, johon on pyydetty lausunto Museovirastolta.

Sippolan kirkko on käytössä koko remontin ajan

Sippolan kirkko on koko remontin ajan normaalissa käytössä.
– Kirkossa voidaan järjestää tilaisuuksia remontista huolimatta. Vihkipareille remontista ja telineistä on tiedotettu, ettei tulisi yllätyksiä esimerkiksi ulkovalokuvauksen suhteen. Myöskään muuhun toimintaan, kuten jumalanpalvelusten viettämiseen, remontti ei vaikuta, kertoo Anjalankosken seurakunnan kirkkoherra Eija Murto.
– On hienoa, että Sippolan kirkon remontti toteutuu ja kirkko saadaan pidettyä käyttökunnossa. Kirkon ulkoasu tulee olemaan joitakin kuukausia erikoinen, jopa suorastaan näkemisen arvoinen. Sippolan kirkkoon kannattaa käydä tutustumassa! kirkkoherra Murto vinkkaa.
Kirkkoon pääsee sisälle avoimien yleisötilaisuuksien aikana. Kirkon ulkopuolella tulee noudattaa työmaa-alueen läheisyydessä esillä olevia ohjeistuksia.

2021-06-17 14:43:39.0