Vappugospel palaa verkkotapahtumana Kouvolaan

Vappuaattona on luvassa vuosien tauon jälkeen Vappugospel! Monipuolista musiikkia sisältävä tapahtuma toteutuu verkossa. Nuoret kantavat vastuuta tapahtuman järjestelyistä.

Pekka Laukkarinen istuu ja katsoo hymyillen kameraan.

Kouvolalaislähtöinen Pekka Laukkarinen esiintyy bändinsä kanssa Vappugospelissa 2021. Kuva: laukkarinen.net

Vappugospel tekee tänä keväänä paluun Kouvolaan. Vahvasti musiikkivetoinen tapahtuma toteutuu verkossa omalla YouTube-kanavallaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä vappuaattona 30.4. klo 16.30 alkaen. Puheenvuoron Vappugospel-lähetyksen aluksi pitää Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka.

Tapahtumassa on mukana valtakunnallisesti tunnettuja, kouvolalaislähtöisiä gospelmusiikin nimiä, kuten Pekka Laukkarinen ja Miika Johannes, mutta myös useita kouvolalaisnuorten omia kokoonpanoja. Tallenne Vappugospelista on katsottavissa verkossa koko toukokuun ajan.

Vappugospelin järjestävät yhteistyössä Kouvolan seurakuntayhtymän seurakunnat, Kouvolan Vapaaseurakunta, Inkeroisten Helluntaiseurakunta, Valkealan Helluntaiseurakunta sekä Kouvolan kaupungin nuorisopalvelut.

”Loistava tapa viettää vappua”

Nuorisotyönohjaaja Lotta Kemppainen Valkealan seurakunnasta iloitsee gospeltapahtuman paluusta vuosien tauon jälkeen.
– Takanamme on erikoinen vuosi, minkä takia toteutamme Vappugospelin verkkotapahtumana YouTubessa. Ota rento asento ja virittäydy ruudun äärelle! Luvassa on upeita bändikeikkoja, evankeliumin ilosanomaa ja nuorten haastatteluja. Tämä on loistava tapa viettää vappua, Lotta Kemppainen kutsuu mukaan.

Tapahtuma haluaa nostaa nuoret tekijöiksi

– Tärkeintä Vappugospelissa ei ole itse konsertti vaan matka sinne, jotta opimme tekemään yhteistyötä. Odotan suurella innolla Vappugospelia ja rukoilen, että se antaisi ihmisille rohkeutta luottavaisesti turvautua Jumalaan, sanoo Vappugospel-konkari Arto Sahamies, Kouvolan seurakunnan luottamushenkilö.
– Vappugospelin tarkoituksena on nivoutua luontevalla tavalla osaksi seurakuntien nuoriso- ja rippikoulutyötä. Tavoitteena on ollut myös yritys aktivoida nuoria tekemään tapahtumaa toisille nuorille, Sahamies sanoo.
– Nuoret hoitavat esimerkiksi itsenäisesti Vappugospelin someviestintää Instagramissa ja heitä löytyy myös tapahtuman kameroiden takana. Aikuiset ovat taustalla tukemassa ja auttamassa, Lotta Kemppainen kertoo nuorten roolista tapahtuman toteutuksessa.

Seurakunnat ja kaupunki yhteistyössä

– Olen iloinnut rakentavasta yhteishengestä konserttia suunniteltaessa ja siitä, että olemme saaneet mukaan myös kaupunkimme nuorisopalvelut, Arto Sahamies sanoo.
– On hienoa tehdä yhteistyötä Kouvolan alueen seurakuntien kanssa. Musiikki, ja oikeastaan kaikki kulttuuri, on sellaista universaalia kieltä, joka yhdistää meitä kaikkia. Tänä vuonna meiltä osallistuu Vappugospeliin yksi orkesteri, Late Noir Theater. Jatkossa näen mahdollisuudet laajempaankin yhteistyöhön. Nuoria vartenhan tätä työtä tehdään, yhdessä mahdollistaen! Kouvolan kaupungin nuoriso-ohjaaja Jussi-Mikko Salminen toteaa.

Vappugospel YouTubessa 30.4. klo 16.30–22

Seuraa Vappugospelia YouTube-kanavalla tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

klo 16.30 Avauspuheenvuoro kaupunginjohtaja Marita Toikka
klo 16.35 Aidotjouset, Anjalankosken seurakunnan nuorten bändi