Ekopaasto kutsuu vaalimaan vettä

Valtakunnallista kirkon Ekopaastoa vietetään 3. huhtikuuta saakka.

Piirroskuvassa poimitaan roskia vedestä, jossa ui kaloja.

Kirkon Ekopaasto-kampanja kutsuu tänä vuonna vaalimaan puhdasta vettä.

Ekopaasto-kampanja innostaa liittymään pääsiäispaastoon tavalla, joka osaltaan auttaa myös hillitsemään ilmastonmuutosta. Paaston avulla tavoitellaan mielenmuutosta, keskittymistä olennaiseen ja luopumista turhasta kuluttamisesta.

Kirkon Ekopaasto-kampanjaa vietetään jo kymmenettä kertaa. Tänä vuonna teemana on puhdas vesi.
– Ympäristö, vedet ja luonto eivät tunne rajoja. Se, mitä teen kotona tai mökillä, vaikuttaa kokonaisuuteen, Kirkkohallituksen yhteiskunnan ja kestävän kehityksen johtava asiantuntija Ilkka Sipiläinen summaa.

Kampanja tarjoaa käytännön vinkkejä, miten meistä jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen, että Suomen puhtaat vesistöt säilyvät myös tulevien sukupolvien ilona. Vinkkejä ja tietoa tarjoavat Baltic Sea Action Group, HSY, Martat, Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja Suomen Ympäristökeskus. Kampanja näkyy erityisesti somessa Ekopaaston Facebook- ja Instagram-tileillä.

Ympäristötekoja Kouvolan seurakuntayhtymässä

– Vesi- ja vesistöteeman paikalliset näkökulmat liittyvät samoihin asioihin, joita valtakunnallinen ekopaasto.fi -sivusto nostaa esille, huomioi Kouvolan seurakuntayhtymän ympäristötyöryhmän puheenjohtaja, kappalainen Kaija-Liisa Lindberg. Yhtenä esimerkkinä Kouvolan seurakuntayhtymästä hän mainitsee keittiö- ja leirikeskustoiminnan pitkäkestoisen tavoitteen vähentää ruokahävikkiä hyvän suunnittelun ja ennakoinnin avulla.
– Seurakuntayhtymän kiinteistöjen siivoamisessa käytetään ympäristömerkittyjä pesuaineita. Kiinteistöissä vedenkulutusta seurataan, jotta mahdollinen hukkakulutus huomataan. Leireille ja retkille kannustetaan tulemaan niissä vaatteissa, jotka jo kotoa löytyvät, Lindberg listaa lisää esimerkkejä.

Musiikkimeditaatiossa siemaillaan puhdasta vettä

Kouvolan seurakunta järjestää kevään aikana verkossa musiikkimeditaatioiden sarjan, jonka Vaalitaan vettä -jakso toteutetaan Ekopaaston hengessä. Meditaatio on katsottavissa Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavalla 19. maaliskuuta alkaen.
– Meditaation kokemuksellinen osio osallistujille on puhtaan veden siemailu. Samalla kanttori Mari Lehtinen soittaa Selim Palmgrenin kappaleen Aftonröster, Kaija-Liisa Lindberg kertoo.
– Meditaatiossa nousee esille vesistöjen avun tarve, johon kristitty vastaa aivan samoin kuten haluamme vastata puolisomme, lastemme tai koko ihmiskunnan avun tarpeeseen.

Musiikkimeditaatio 19.3. klo 17 ”Varjellaan vettä”

Musiikkimeditaatio teemalla Varjellaan vettä, Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Meditaatiossa johdatetaan kokemukselliseen mietiskelyyn klassisen musiikin kappaleen ajaksi.

2021-02-25 12:43:35.0