Aurinkosähköjärjestelmä Kouvolan seurakuntakeskuksen katolle

Kouvolan seurakuntakeskuksen katolle on asennettu 156 aurinkopaneelia. Paneelit asennettiin 21.-24. syyskuuta. Aurinkosähköjärjestelmä päästään ottamaan käyttöön lokakuun aikana.

Kiinteistöpäällikkö Jukka Reijo ja kiinteistökehityspäällikkö Edla Mäkelä seisovat Kouvolan seurkakuntakesk...

Energian tuotto-odotus aurinkosähköjärjestelmällä on noin kuudesosa Kouvolan seurakuntakeskuksen vuotuisesta sähkönkulutuksesta. Kuva: Sami Viitalo

Aurinkosähköjärjestelmän avulla syntyy säästöä

Aurinkosähköjärjestelmällä säästetään energiakustannuksissa pitkällä aikatähtäimellä.
– Seurakuntakeskuksella on yhdeksän ilmanvaihtokonetta, jotka kuluttavat paljon energiaa etenkin kesällä, sillä niissä on jäähdytys, kertoo kiinteistökehityssuunnittelija Edla Mäkelä Kouvolan seurakuntayhtymästä.
– Seurakuntakeskus kuluttaa sähköenergiaa noin 250 000 kWh vuodessa. Energian tuotto-odotus aurinkosähköjärjestelmällä on 41 600 kWh vuodessa eli noin kuudesosa koko rakennuksen vuotuisesta sähkönkulutuksesta, kommentoi Kouvolan seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Jukka Reijo.

Aurinkosähköjärjestelmän kustannukset ovat 55 800 euroa. Investointiin on haettu energiatukea, joka on 20 prosenttia. Järjestelmän takaisinmaksuajaksi on arvioitu 8,5 vuotta.

Aurinkosähköä aiotaan mahdollisesti hyödyntää myös muissa Kouvolan seurakuntayhtymän kohteissa, mutta tällä hetkellä ei ole vielä uusia hankkeita suunnitteilla.
– Kouvolan seurakuntayhtymällä on Kirkon ympäristödiplomi, ja aurinkoenergian hyödyntäminen on myös ympäristötavoitteidemme mukaista, Jukka Reijo toteaa.

Aurinkosähköön investoidaan yhä useammin

Kouvolan seurakuntayhtymän aurinkosähköjärjestelmän toimitti Kymenlaakson Sähkö Oy. Kehityspäällikkö Heikki Rantula kertoo, että Kouvolan seurakuntayhtymän kaltaiset aurinkosähköön investoivat toimijat yleistyvät vahvasti.
– Monet yritykset ja yhteisöt sijoittavat nyt ympäristöystävälliseen, uusiutuvaan energiaan ja samalla saadaan säästöä energiakuluihin. Aurinkosähkö on tähän oiva kohde.

Kymenlaakson Sähkön yhteistyökumppanina aurinkosähköjärjestelmien asennuksessa toimii LemKem Oy.

2020-10-09 09:04:00.0