Suomen evankelis-luterilainen kirkko tukee sisarkirkkonsa tekemää rauhan työtä Lähi-idässä

26. kesäkuuta päivätyssä kirjeessä piispat ilmaisevat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tuen Jordanian ja Pyhän Maan evankelisluterilaisen kirkon tekemälle rauhan työlle. Samalla he osoittavat tukensa Euroopan Unionin sitoumukselle tavoitella alueelle kestävää kahden valtion ratkaisua.

Maapallo ja rauhankyyhkynen.

"Toivomme ja rukoilemme oikeudenmukaista rauhaa kaikille Pyhällä maalla asuville, eri uskontoja edustaville sisarillemme ja veljillemme, niin juutalaisille, kristityille, muslimeille kuin muita katsomuksia tunnustaville", piispat kirjoittavat.

Arkkipiispa Tapio Luoma, Kuopion piispa Jari Jolkkonen ja Lapuan piispa Simo Peura ovat tänään 26.6.2020 lähettäneet avoimen kirjeen Jordanian ja Pyhän Maan evankelisluterilaisen Kirkon piispa Sani Ibrahim Azarille.

Kirjeessä piispat ilmaisevat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tuen Jordanian ja Pyhän Maan evankelisluterilaisen kirkon tekemälle rauhan työlle. Samalla he osoittavat tukensa Euroopan Unionin sitoumukselle tavoitella alueelle kestävää kahden valtion ratkaisua.

”Yksipuolinen palestiinalaisalueiden liittäminen Israeliin ei johda oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan, vaan suurempaan epäoikeudenmukaisuuteen, kasvaviin jännitteisiin, epävakauteen ja piittaamattomuuteen kansainvälisestä oikeudesta”, kirjeessä todetaan ja viitataan Kirkkojen maailmanneuvoston ja Lähi-idän kirkkojen neuvoston EU:n ulkoministereille 8.5.2020 lähettämään kirjeeseen. ”Siksi emme voi hyväksyä nyt esillä olevia suunnitelmia Länsirannan liittämisestä Israelin osaksi”, piispat kirjoittavat.

Kuopion hiippakunta on Jordanian ja Pyhän Maan evankelisluterilaisen kirkon ystävyyshiippakunta Suomessa. Lapuan piispa Peura on Kirkkojen maailmanneuvoston keskuskomitean jäsen.

Kirje kokonaisuudessaan:

Hyvä veli Kristuksessa, piispa Sani Ibrahim Azar

Tervehdimme Sinua Suomen evankelis-luterilaisen kirkon nimissä. Viitaten kannanottoosi helluntaina 2020 vakuutamme, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko tukee Jordanian ja Pyhän Maan evankelisluterilaista kirkkoa, sen tekemää työtä rauhan ja sovinnon puolesta, ja rukoilee sen puolesta.

Yhdessä teidän kanssanne toivomme ja rukoilemme oikeudenmukaista rauhaa kaikille Pyhällä maalla asuville, eri uskontoja edustaville sisarillemme ja veljillemme, niin juutalaisille, kristityille, muslimeille kuin muita katsomuksia tunnustaville. Yhdessä kirkkonne kanssa rukoilemme, että palestiinalaiset ja israelilaiset voisivat elää turvallisesti naapureina.

Yhdymme Kirkkojen maailmanneuvoston ja Lähi-idän kirkkojen neuvoston EU:n ulkoministereille 8.5.2020 lähettämään kirjeeseen, jossa sitoudutaan tavoittelemaan oikeudenmukaista rauhaa kaikille ihmisille Pyhällä maalla. Yksipuolinen palestiinalaisalueiden liittäminen Israeliin ei johda oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan, vaan suurempaan epäoikeudenmukaisuuteen, kasvaviin jännitteisiin, epävakauteen ja piittaamattomuuteen kansainvälisestä oikeudesta. Siksi emme voi hyväksyä nyt esillä olevia suunnitelmia Länsirannan liittämisestä Israelin osaksi.

Tuemme Euroopan Unionin sitoumusta tavoitella kestävää kahden valtion ratkaisua. Tunnustamme Suomen valtion työn alueella oikeudenmukaisen rauhan edistämiseksi.

Pyydämme Sinua välittämään lämpimät terveisemme ja rukouksemme kaikille kristityille sisarille ja veljillemme Pyhällä maalla.

Herramme Kristuksen nimessä,

Tapio Luoma, Turun ja Suomen arkkipiispa
Jari Jolkkonen, Kuopion hiippakunnan piispa
Simo Peura, Lapuan hiippakunnan piispa, Kirkkojen maailmanneuvoston keskuskomitean jäsen