Rippikoulujen järjestämistä suunnitellaan Kouvolan seurakunnissa kesäkuusta alkaen

Kouvolan seurakuntayhtymän yhteisiä linjauksia toiminnasta koronavirustilanteessa on tarkennettu 6. toukokuuta. Muutosten taustalla on valtioneuvoston 4.5. ja piispojen 5.5. antamat ohjeistukset.

Valkealan kirkkosalin edessä istuu psalmikuoro ja kirkonpenkeissä seurakuntalaisia.

Kouvolan seurakuntien jumalanpalvelukset ovat sunnuntaista 7.6. alkaen avoimia kirkkovieraille, annettujen rajoitusten puitteissa. Kuvassa Psalmi-ilta Valkealan kirkossa vuonna 2014. Kuva: Ari Luomajoki

Tarkentavat ohjeistukset Kouvolan seurakuntayhtymän toimintaan uusien rajoitusten puitteissa suunnitellaan seurakunnissa ja yhtymän työaloilla. Suunnittelussa tehdään yhteistyössä eri yksiköiden kesken. Kouvolan seurakunnissa seurataan koronatilannetta jatkuvasti. Toimintatapoja muutetaan tarvittaessa nopealla aikataululla, kulloinkin voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti.

Poikkeusajan toiminta Kouvolan seurakuntayhtymässä on tähän mennessä sujunut hyvin. Kouvolan seurakunnat ovat tarjonneet perinteisen toiminnan korvaavaa ohjelmaa verkossa, jumalanpalveluksia on välitetty suoratoistona seurakuntalaisille ja kirkolliset toimitukset on hoidettu poikkeusoloissakin.
- Kouvolan eri seurakuntien ja seurakuntayhtymän työntekijät ovat poikkeuksellisissa oloissakin hienolla tavalla palvelleet tämän alueen ihmisiä, ja pitäneet esillä sanomaa Jeesuksesta - Hänestä, joka pitää meistä huolta jokaisena päivänä. Sydämellinen kiitos työstänne, välittää kiitoksensa koko seurakuntayhtymän henkilöstölle yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Kimmo Ylikangas.

Päivärippikoulut, rippikoululeirit ja konfirmaatiot kesällä 2020

Päivärippikouluja on mahdollista järjestää Kouvolan seurakunnissa kesäkuun alusta alkaen. Päivärippikouluun ei sisälly yöpymistä, vaan rippikouluopetus toteutetaan päiväaikaan. Rippikoululeirien järjestäminen aloitetaan Kouvolan seurakuntayhtymässä juhannuksen jälkeen. Leirin pituudesta ja sisällöstä kukin yhtymän paikallisseurakunta päättää itsenäisesti, vallitsevan tilanteen ja viranomaisten turvallisuusohjeet huomioiden.

Päätöstä konfirmaatioiden ajankohdasta harkitaan vielä. Tässä tilanteessa Kouvolan seurakunnat suunnittelevat yhdessä konfirmaatioiden ajankohtaa ja viestivät siitä mahdollisimman pian rippikoululaisille ja heidän huoltajilleen. Jokainen yhtymän seurakunta informoi rippikoulujen ja konfirmaatioiden käytännön järjestelyistä suoraan rippikoululaisia ja heidän huoltajiaan.
Koronatilannetta seurataan rippileirien osalta jatkuvasti ja tarvittaessa tehdään muutoksia rippikouluja koskeviin suunnitelmiin.

Jumalanpalvelukset jatkuvat avoimina tilaisuuksina 7.6. alkaen

Kouvolan seurakunnissa aloitetaan sunnuntaista 7.6. alkaen kirkkovieraille avoimet jumalanpalvelukset. Jumalanpalvelusten toteutuksessa noudatetaan ohjeistusta enintään 50 hengen tilaisuuksista sekä muista turvallisuusohjeista. Jumalanpalveluksessa voidaan viettää ehtoollista, huomioiden ohjeet turvallisuudesta ja hyvästä hygieniasta.
Seurakunnat pitävät myös esillä yksityisehtoollisuuden mahdollisuutta. Yksityisehtoollista voi pyytää omasta kotiseurakunnasta.

Jumalanpalvelusten suoratoistojen jatko suunnitellaan yhteistyössä Kouvolan kaikkien seurakuntien kesken. Tavoitteena on toteuttaa Kouvolan seurakuntien yksi yhteinen suoratoisto joka sunnuntai, sunnuntaista 7.6. alkaen. Ajankohtaiset tiedot jumalanpalveluksista ja niiden suoratoistoista löytyvät verkkosivuiltamme kouvolanseurakunnat.fi/jumalanpalvelus.

Kaste, häät ja hautajaiset voidaan toteuttaa enintään 50 hengen tilaisuuksina 1.6. alkaen

Kirkollisissa toimituksissa voi olla kesäkuusta alkaen läsnä enintään 50 henkilöä. Kirkollisia toimituksia ovat kaste, kirkollinen avioliittoon vihkiminen ja hautaan siunaus. Toimitusten käytännön järjestelyistä sovitaan yhteistyössä omaisten kanssa.
Toimituksessa käytettävän tilan koko huomioidaan Kouvolan seurakunnissa. Osa seurakuntien käytössä olevista tiloista ei mahdollista 50 hengen läsnäoloa turvallisesti samaan aikaan, minkä takia osaan tiloja määritellään henkilömäärärajoitukset erikseen. Esimerkiksi osaan hautausmaiden siunauskappeleita ei mahdu 50 henkeä turvavälejä noudattaen.

Kouvolan seurakuntayhtymän tilat muistotilaisuuksien ja kastejuhlien pitoa varten avautuvat 1.6. alkaen. Tiloja voi kesäkuun alusta alkaen myös vuokrata normaalisti, huomioiden voimassaolevat viranomaisten määräykset henkilömäärästä ja tilojen turvallisesta käytöstä.

Diakonian vastaanotot avautuvat asiakaskäynneille toukokuussa

Diakonian vastaanotot kasvokkain diakonian asiakkaan kanssa alkavat Kouvolan seurakunnissa jo toukokuun aikana. Myös diakonian kotikäyntejä toteutetaan seurakunnissa harkintaa käyttäen ja riskiryhmien tilanne huomioiden.

Muu seurakunnan toiminta suunnitellaan paikallisseurakunnissa

Seurakunnat päättävät kirkkoherran johdolla itsenäisesti muusta seurakunnan toiminnasta uusimman piispojen ohjeistuksen pohjalta.
Valtioneuvoston ja piispojen linjaus mahdollistaa seurakuntatoiminnan järjestämisen enintään 50 hengen tilaisuuksina, tarvittavat turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Tulevan kesän toiminnasta kerrotaan kouvolalaisille seurakuntien eri viestintävälineissä.

Asiakaspalvelu toimitusvarausten yksikössä avautuu 1.6. alkaen

Toimitusvarausten yksikkö Kouvolan seurakuntakeskuksessa Savonkadulla avautuu asiakaspalvelulle 1.6. alkaen. Muiden asiakaspalvelupisteiden mahdollisesta avaamisesta ei ole vielä tehty päätöksiä.

Tutustu piispojen antamaan ohjeistukseen

Piispojen 5.5. antama ohjeistus on luettavissa kirkon verkkosivustolla osoitteessa https://evl.fi/uutishuone/pinnalla-nyt/koronavirus.

2020-05-07 12:54:28.0