Kappalainen Mirva Lehtinen valittu kirkolliskokoukseen

Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaali järjestettiin 11. helmikuuta. Kuusankosken seurakunnan kappalainen Mirva Lehtinen on valittu sekä kirkolliskokoukseen että Mikkelin hiippakuntavaltuustoon.

Alt=

Kuusankosken seurakunnan kappalainen Mirva Lehtinen.

KIrkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalin alustavat tulokset ovat valmistuneet. Vaalilautakunta vahvistaa vaalin tuloksen 17. helmikuuta.

Kouvolasta kirkolliskokoukseen sekä Mikkelin hiippakuntavaltuustoon on valittu Kuusankosken seurakunnan kappalainen Mirva Lehtinen. Lehtinen oli ehdolla Avoin kirkko - Mikkelin hiippakunnan papit -listalta. Hänet valittiin nyt ensimmäistä kertaa kirkolliskokousedustajaksi ja hiippakuntavaltuustoon.

- Olen häkeltynyt valinnastani, ja kiitollinen Mikkelin hiippakunnan pappiskollegoiden luottamuksesta, Mirva Lehtinen sanoo.

- Listamme Avoin kirkko oli sydämellinen ja uudistushenkinen. Sen tavoitteista minulle tärkeimpiä ovat hallinnon keventäminen sekä kirkon sanoman ja sanoitusten tuominen lähemmäs ihmistä. Seurakuntalaisten äänen kuuluminen ja kuuleminen on tärkeää. Kirjoitin vaaliohjelmaan pätkän erilaisuuden rohkeasta kohtaamisesta kirkossa ja lainasin jotakuta itseäni suurempaa ajattelijaa: Love all, serve all and leave rest to God, Lehtinen kertoo.

Kouvolan seurakunnista oli kirkolliskokoukseen ja hiippakuntavaltuustoon ehdolla yhteensä kahdeksan maallikkoa ja kaksi pappia.

Naiset enemmistönä valituista edustajista Mikkelin hiippakunnassa

Kirkolliskokoukseen valituista edustajista uusia edustajia on noin 46 %. Suurin vaihtuvuus edustajissa on Helsingin ja Kuopion hiippakunnissa.

Uuden kirkolliskokouksen kokoonpanossa miehiä on 53 (2016: 61) ja naisia 42 (2016: 35). Naiset ovat enemmistönä Espoon, Helsingin, Kuopion ja Mikkelin hiippakunnissa valituista edustajista.

Valituista edustajista nuorin on 24-vuotias ja iäkkäin 78-vuotias. Edustajien keski-ikä on 54 vuotta (2016: 56 v.).

Kirkolliskokous on kirkon ylin päätöksentekoelin, joka käsittelee kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Kirkolliskokoukseen valitaan 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita. Kirkolliskokouksen edustajapaikkojen jakautuminen hiippakuntien kesken perustuu hiippakuntien seurakuntien jäsenmääriin.

Hiippakuntavaltuustot linjaavat kirkon työtä hiippakunnan tasolla.

Äänioikeus vain luottamushenkilöillä ja papeilla

Äänioikeus vaaleissa on seurakuntien luottamushenkilöillä ja hiippakuntien papeilla. Maallikkojäsenten ja -edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja kirkkovaltuuston tai seurakuntayhtymässä seurakuntaneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston maallikkojäsenet. Pappisjäsenten ja –edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja hiippakunnan papit.

Uuden kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuuston toimikausi on neljä vuotta, 1.5.2020–30.4.2024.

Mikkelin hiippakunnan vaalitulokset verkossa.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tietoa vaalista kirkon verkkosivuilla.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-02-12 19:36:00.0