Enkeleitä ja kirkollista kulttuuria

Kuusankosken kirkossa järjestetään 9.2. taideilta, jonka aiheena on Raamatun enkelit. Uusi kirkollinen kulttuuriklubi Kirkko+Taide aloittaa toimintansa 20.2.

Enkeli Gabrielin kuva

Enkeli Gabrielin kuva on yksityiskohta frescosta, joka sijaitsee Novacellan luostarissa Italiassa.

Enkelit kuvataiteessa

Kuusankosken seurakunnan taideillassa opettaja Eira Pekari näyttää kuvia ja luennoi aiheesta Enkelit kuvataiteessa, Raamattu inspiraation lähteenä. Pastori Mirva Lehtinen lukee Raamatun tekstejä, ja musiikista vastaa Kuusankosken Naislaulajat.

Ajatus tapahtuman järjestämisestä lähti seurakuntalaiselta, Eira Pekarilta, joka on pitänyt vastaavia iltoja jo aiemmin pääkaupunkiseudulla. – Pekari ehdotti yhteistyötä, ja mukaan lupautui myös Kuusankosken Naislaulajat, jossa Pekari laulaa, Mirva Lehtinen kertoo.

Taideillassa pohditaan muun muassa, miten kuvataide on muokannut käsitystämme enkeleistä. Mikä tarina liittyy Rafaelin enkeleihin? Mikä on suomalaisten rakkain taidemaalaus?
Ehkä on hyvä tässä ajassa muistuttaa enkeleiden raamatullisesta alkuperästä ja tehtävistä. Kuvien, musiikin ja asiantuntevan kerronnan avulla se onnistuu Kuusankosken kirkon hienoissa puitteissa, Mirva Lehtinen sanoo.

Kirkollinen kulttuuriklubi Kirkko+Taide starttaa Valkealan kirkossa

Kirkollinen kulttuuriklubi Kirkko+Taide järjestää kirkkomietiskelyn 20. helmikuuta Valkealan kirkossa. Tapahtumassa valokuvataan ja mietiskellään sekä jaetaan lopuksi kokemukset kuvien kautta.

Kirkollisen kulttuuriklubin ideoijana ja isäntänä toimii Valkealan seurakunnan pastori Ari Luomajoki.
– Idea kirkollisesta kulttuuriklubista syntyi taidehistorian maisteriopintojeni lomassa. Mietin, miten voisin jakaa kiinnostusta taiteeseen papin työssäni. On paljon mielenkiintoista kirkkotaidetta, joka ei nouse esille kirkon arkityössä, Luomajoki sanoo.

Kirkollisen kulttuuriklubin tarkoituksena on johdattaa osallistujat kirkkotaiteen maailmaan. Klubiin  voivat osallistua kaikki kulttuurista kiinnostuneet koko Kouvolan alueelta. Tarkoituksena on kokoontua noin viidesti vuodessa kiinnostavien aiheiden ja tilaisuuksien ympärillä. Osallistujat määrittelevät kohteet, joihin klubi tutustuu sekä sopii yhdessä aikataulusta. Ryhmä tutustuu omakustanteisesti esimerkiksi lähialueiden taidenäyttelyihin, konsertteihin ja kirkkoihin.
– Tule keskustelemaan ja tarjoamaan itsellesi merkittäviä kohteita yhdessä jaettavaksi, Ari Luomajoki kehottaa.

Su 9.2. klo 18 Taideilta Raamatun enkeleistä Kuusankosken kirkossa:
Luento ja kuvat opettaja Eira Pekari, tekstien luku pastori Mirva Lehtinen, musiikki Kuusankosken Naislaulajat, johtaa Mari Lavikainen. Kahvitarjoilu. Vapaa pääsy.

To 20.2. klo 18-19.30 Kirkollinen kulttuuriklubi Kirkko+Taide Valkealan kirkossa:

Klo 18-19 Kirkkomietiskely kännykän tai digikameran kanssa. Soveltuu kaikenikäisille. Mietiskellään ja kuljetaan rauhassa kirkkotilassa. Kokemukset jaetaan kuvien kautta. Lopuksi tarjoilua kirkon sivusalissa.
Klo 19-19.30 Kirkollisen kulttuuriklubin Kirkko+Taide perustaminen.

2020-01-29 16:21:00.0