Synkkien virsien ilta Kuusankosken kirkossa

Elämän ikiaikaiset tosiasiat, kuten kuolema ja kärsimys, ovat pääosassa tummansävyisessä yhteislauluillassa torstaina 14. marraskuuta Kuusankosken kirkossa.
Ristiyksityiskohta Kuusankosken kirkosta

Kuusankosken seurakunnan kanttori Marianna Pellinen kertoo saaneensa idean Synkkien virsien ilta -tilaisuuden järjestämiseen kollegaltaan kanttori Petri Koivusalolta.

- Espoon Tuomiokirkossa tämä yhteislaulutapahtuma on järjestetty muutamana vuotena ja se on ollut pidetty. Illassa lauletaan virsikirjasta raskaan sarjan virsiä, joissa käsitellään kaunistelematta ihmiselämän pelkoja, ahdistuksia ja kuolemanpelkoa. Virret sopivat hengeltään myös tähän pimeään marraskuuhun, kirkkovuoden lopun aikoihin, Marianna kertoo.

Illan kulku on yksinkertainen: tulija ottaa ovelta virsikirjan ja käsiohjelman, kirkonkellojen soiton jälkeen virsiä lauletaan virsikirjasta vajaan tunnin verran. Sitten lähdetään kotiin. Ei puhetta, ei selityksiä, ainoastaan laulua.

Virret ovat ajattomia

Virsikirjassa on lauluja ja tekstejä 1600 vuoden ajalta. Vaikka maailma on muuttunut paljon vuosisatojen varrella, virret ovat ajattomia. Aina ihmiset ovat kuolleet, aina on ollut pelkoja, yksinäisyyttä ja murhetta. Monet virret ovat komeita ja niissä sanoitetaan ihmisen elämää hienosti. Lopussa päästään toivoon ja kirkkauteen. Valkeus ei tunnu miltään ilman pimeyttä.

Illan aikana lauletaan mm. seuraavia virsiä:

288: Silmäisi eteen Jeesus
622: Minä vaivainen, vain mato, matkamies maan
158, 1-5,8: Vihan päivä kauhistava! Sydänjuuret värähtää
612: Etkö ole, ihmisparka, aivan arka, koska itket kaikki yöt
610, 1-6: Ah, kaikki kaataa kuolema
408: Joutukaa sielut
482: Elämä on meri
357: Saavu Jeesus suuri armon tuoja
361: Koska valaisee kointähtönen
617, 1,2,5,7: Taivaassa, ratki taivaassa on autuus määrätön
626: Tuolla taivaan asunnoissa

To 14.11. klo 18 Synkkien virsien ilta -yhteislaulutilaisuus Kuusankosken kirkossa. Laulattajana kanttori Marianna Pellinen.

2019-11-04 12:30:00.0