Yleisöluento ja kirkkokonsertti jatkavat Kuusankosken juhlavuotta

Satavuotiaan Kuusankosken seurakunnan juhlavuoden ohjelmisto jatkuu marraskuun alussa yleisöluennolla ja kirkkokonsertilla.
Kuvassa säveltäjä Esa Kotilainen instrumenttiensa keskellä.

Esa Kotilainen konsertoi Kuusankosken kirkossa 7. marraskuuta. Konsertti on osa Kuusankosken seurakunnan juhlavuotta. Kuva: pressikuva Alt Agency & Management

Teologian tohtori Matti Perälä puhuu aiheesta ”Ihmisten ja Jumalan maailma Kuusankoskella". Luento järjestetään tiistaina 5. marraskuuta klo 18 Kuusankosken seurakuntakeskuksessa. Tilaisuudessa on mukana myös Kuusankosken Puhallinorkesteri. Kahvitarjoilu alkaa klo 17.30.

- Miten me nykyajan ihmiset näemme ja sanoitamme ihmisten ja Jumalan maailman? Millainen on meidän uskon- ja elämänkatsomuksemme? Matti Perälä avaa luentonsa teemaa.

- Tänä vuonna on kulunut sata vuotta Kuusankosken seurakunnan perustamisesta. Juhlien yhteydessä on puhuttu sisällissodasta ja myös paikkakunnalla vaikuttaneesta papista Sigfrid Sireniuksesta. Kun tulin Kuusankosken kirkkoherran virkaan vuonna 1987, täällä toimi vielä Sirenius-piiri. Hämmästyin piirin olemassaoloa seitsemän vuosikymmentä aikaisemmin täällä vaikuttaneen ihmisen muiston äärellä. Tässä luennossa Sirenius ei kuitenkaan ole aihe, vaan virike nykyaikaan, Perälä kertoo.

Matti Perälä toimi Kuusankosken kirkkoherrana vuosina 1987-2005. Perälä on väitellyt tohtoriksi Ihmiskäsityksen perusteluista ja julkaissut muun muassa kirjan Nuorten elämänkatsomus sekä e-kirjan Muistoja Jumalasta.

Säveltäjä Esa Kotilainen Telluksen musiikin äärellä Kuusankosken kirkossa

Säveltäjä Esa Kotilainen sai tänä syksynä loistavat arvostelut konsertoidessaan Tellus-levynsä musiikilla Temppeliaukion kirkossa.

Telluksen musiikkia kuullaan konsertissa Kuusankosken kirkossa torstaina 7. marraskuuta klo 19. Esa Kotilainen kertoo konsertissa Tellus-levyn syntyhistoriasta.

Konserttiin on vapaa pääsy.

2019-10-31 12:40:00.0