Pyhäinpäivää 2.11. vietetään kirkoissa ja siunauskappeleissa

Tänä vuonna pyhäinpäivää vietetään lauantaina 2. marraskuuta. Eri puolilla Kouvolaa seurakunnat järjestävät pyhäinpäivän messuja ja iltakirkkoja.
Seurakuntapastori Satu Leino on Kuusankosken kirkon alttarin edustalla sytyttämässä pyhäinpäivän kynttilöitä.

Seurakuntapastori Satu Leino sytyttää pyhäinpäivän kynttilöitä Kuusankosken kirkossa.

Pyhäinpäivä on kristillinen juhlapyhä, joka muistuttaa jälleennäkemisen toivosta. Kouvolan seurakuntien iltakirkoissa luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakunnan jäsenten nimet.

Iltakirkossa on lupa kokea kaipausta

– Pyhäinpäivänä on hyvä hiljentyä, ja muistaa se, miten paljon elämämme on riippuvainen niistä ihmisistä, jotka ovat eläneet ennen meitä. Pyhäinpäivän iltakirkossa voimme kunnioittaa poisnukkuneiden rakkaidemme muistoa sekä yhdessä turvautua ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän toivoon. Iltakirkossa on myös lupa yhdessä surra sekä kokea kaipausta ja ikävää, sanoo Kuusankosken seurakunnan kirkkoherra Kimmo Ylikangas.

Ylikangas on mukana toteuttamassa pyhäinpäivän iltakirkkoa Kuusankosken kirkossa.
– Hartaushetkeen ovat kaikki tervetulleita. Erityisesti iltakirkkoon kutsutaan kaikki, jotka ovat vuoden kuluessa menettäneet läheisen ihmisen, Kimmo Ylikangas kertoo. Kuusankosken kirkossa lauletaan virsiä, kuullaan Kuusankosken kirkkokuoroa ja hartauspuhe, rukoillaan sekä luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakuntalaisten nimet. Kuusankosken kirkon etuosaan muodostetaan kynttilöistä asetelma. Kynttilät sytytetään hieman ennen tilaisuuden alkua.
– Tällä kertaa ei siis sytytetä "nimikkokynttilöitä" jokaiselle vainajalle, Kimmo Ylikangas selventää.

Tilaisuuden päätteeksi kirkossa on mahdollista keskustella seurakunnan työntekijöiden kanssa.
– Iltakirkossa on voimakkaasti esillä kristillinen toivo, jota kuolemakaan ei voi meiltä riistää. Seurakunnan keskeinen sanoma on se, että Jeesus on ristinkuolemallaan ja ylösnousemisellaan voittanut kuoleman ja avannut meille tien taivaaseen, Kimmo Ylikangas muistuttaa.

Seurakunta kulkee surevan rinnalla

Seurakunta kohtaa surevat omaiset eri tavoin hautajaisvalmistelujen yhteydessä.
– Siunauksen toimittava pappi on yhteydessä lähimpään omaiseen ennen hautaan siunaamista ja tarvittaessa myös hautajaisten jälkeen, Kimmo Ylikangas sanoo.

Seurakunnissa toimii myös sururyhmiä, jossa läheisensä menettäneet voivat kokoontua yhteen ja saada vertaistukea. – Kouvolan seurakuntayhtymässä ollaan juuri nyt kehittämässä ja yhtenäistämässä sururyhmien toimintaa, Ylikangas kertoo.
– Seurakunnan viesti läheisensä menettäneille on se, että meillä on hyvä Jumala, joka haluaa kantaa meidän surumme ja murheemme.

Kynttilät syttyvät hautausmailla pyhäinpäivänä

Pyhäinpäivänä on tapana viedä haudoille kynttilöitä ja kukkia. Kynttilöiden sytyttäminen symboloi iankaikkisuuden toivoa ja uskoa kuoleman jälkeiseen elämään.
Jos ei pääse sytyttämään kynttilää toisella paikkakunnalla sijaitsevalle omaisen haudalle, voi kynttilän viedä hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkille. Kouvolan seurakuntayhtymän hautausmailta löytyy muualle haudattujen muistelupaikkoja tai muistomerkkejä, joiden luona voi käydä sytyttämässä oman kynttilänsä.

Pyhäinpäivä 2.11.2019 Kouvolan seurakunnissa

Messu klo 10: Kuusankosken kirkko, Sippolan kirkko, Elimäen siunauskappeli ja Valkealan kirkko (sanajumalanpalvelus)

Messu klo 13: Käpylän kirkko

Hartaus klo 14: Korian siunauskappeli

Iltakirkko klo 18: Elimäen kirkko, Keskuskirkko, Kuusankosken kirkko, Jaalan kirkko ja Valkealan kirkko

Iltakirkoissa luetaan niiden viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakunnan jäsenten nimet, joista tieto jäsentietojärjestelmään on rekisteröitynyt 30.10.2019 mennessä.

2019-10-18 12:57:00.0