Muistimessussa huomioidaan muistisairaat

Kouvolan Keskuskirkossa vietetään keskiviikkona 18.9. klo 13 Muistimessua. Muistimessu on erityisesti ikäihmisille suunnattu jumalanpalvelus, jossa muistisairaita huomioidaan mm. tutuilla virsillä, rukouksilla, rauhallisella kohtaamisella ja selkeydellä.
Muistimessu Kouvolan keskuskirkossa 18.9.2019 klo 13

Muistimessu liittyy viikolla 38 vietettävään Muistiviikkoon ja 21.9. vietettävään Maailman Alzheimer-päivään. Muistiviikon teemana on tänä vuonna muistiystävällisiä tekoja. Muistimessulla halutaan pitää esillä muistisairautta sairastavan oikeutta hengelliseen elämään ja seurakuntayhteyteen.

Kouvolassa ovat mukana messua rakentamassa pastori Lasse Karppela, kanttori Mari Lehtinen, Kouvolan seurakunnan diakoniatyöntekijöitä, Kouvolan seudun Muisti ry:n työntekijöitä sekä joukko vapaaehtoisia. Messussa otetaan huomioon muistisairaiden mahdollisuudet osallistua ja elää mukana messussa.  Pyörätuoleille on riittävästi tilaa ja ehtoollista voidaan jakaa myös omalle paikalle. Tavoitteena on luoda lämmin, selkeä, kiireettömästi toteutettu ja kestoltaan lyhyt ehtoollisjumalanpalvelus. Ikäihmisten ja muistisairaiden erityisestä huomioimisesta huolimatta Muistimessu sopii kaikille.

Muistisairaan usko palaa lapsuuteen

Kouvolan seurakunnan diakonin Leea Piiraisen mukaan monet lapsuudessa ulkoa opettelut virret ja hengelliset laulut, Raamatun tutut vertaukset tai läheisen opettamat rukoukset muistuvat yleensä aina muistisairaan mieleen.

– On etsittävä henkilökohtaisia tapoja tuoda hengellisyys muistisairaalle koettavaksi. Nämä tavat löytyvät jokaisen omista taustoista ja kiinnostuksen kohteista: musiikista, kirjallisuudesta tai runoista. Muistisairaan usko on paluuta lapsuuden uskoon. Siinä on tuttuja elementtejä, selkeyttä, yksinkertaisuutta.

Piirainen muistuttaa, että jokaisella ihmisellä on oikeus hengelliseen elämään.

– Vaikka kontaktin saaminen muistisairaaseen voi olla vaikeaa, niin kykyä hengellisyyden kokemiseen muistisairaus ei vähennä. Lähimmäisenrakkaus ohjaa toimintaamme ja tavoitteena on muistisairaan elämän ilon, luottamuksen ja turvallisuuden tunteen säilyttäminen. Pyrimme tukemaan muistisairasta oman elämän tarkoituksellisuuden kokemisessa: tunnetta tai kokemusta siitä, että elämä on mielekästä ja elämisen arvoista. Arvokkuuden tunne on inhimillisistä kokemuksista merkityksellisin.

Muistimessun järjestää Kouvolan seurakunta yhteistyössä Kouvolan seudun Muisti ry:n kanssa. Messun jälkeen on mahdollista saada lisätietoa muistisairauteen liittyvistä asioista Muistiluotsin työntekijöiltä.

Lisätietoja:

Leea Piirainen