Kirkko kutsuu kehitysvammaiset Kouvolaan 9. syyskuuta

Kouvolan seurakuntayhtymä isännöi vuosittain järjestettävää valtakunnallista kehitysvammaisten kirkkopyhää tänä vuonna Kouvolassa 9. syyskuuta. Tapahtuman jumalanpalveluksessa saarnaa Mikkelin piispa Seppo Häkkinen. Kirkkopyhään ilmoittaudutaan mukaan 10.8. mennessä Kouvolan seurakuntien verkkosivujen kautta.

Palasena seurakuntaa tunnus

Päivätapahtuma Palasena seurakuntaa järjestetään Kouvolan Keskuskirkossa 9. syyskuuta. Kirkkopyhä on osa kirkon Saavutettavuus-kokonaisuutta, jolla halutaan kirkon toiminnassa huomioida kaikki seurakuntalaiset tasapuolisesti.

– Kirkkopyhä on kokoava tapahtuma, jossa kehitysvammaiset ihmiset ympäri Suomen kokoontuvat yhteen nauttimaan jumalanpalveluksesta, toistensa seurasta sekä monipuolisesta ohjelmasta. Valtakunnallinen tapahtuma on perinteisesti kerännyt noin 600–800 osallistujaa. Kirkkopyhä on monelle koko syksyn kohokohta, kehitysvammaistyön pastori Tero Kajander Kouvolan seurakuntayhtymästä tietää.

Kouvolan kirkkopyhä on kaikille avoin tapahtuma, ja sen kohderyhmänä ovat kehitysvammaiset ihmiset, heidän läheisensä sekä avustajansa. Tapahtumassa on muun ohjelman lisäksi järjestetty lämmin ruokailu sekä sotilaskodin munkkikahvit, jotka sisältyvät kirkkopyhän 26 euron ilmoittautumismaksuun.
Maksulliseen tapahtumaan pitää ilmoittautua 10. elokuuta mennessä.

– Olemme luoneet ilmoittautumista varten sähköisen lomakkeen. Lomakkeen voi täyttää tapahtumasivumme kouvolanseurakunnat.fi/palasenaseurakuntaa kautta, Tero Kajander kertoo.

Palasena seurakuntaa

Valtakunnallisen kirkkopyhän teema tänä vuonna on Palasena seurakuntaa.
– Tapahtuman tunnuksena on palapeliristi. Kuten palapelin palat, ihmisetkin ovat erilaisia mutta yhtä arvokkaita ja tärkeitä kokonaisuudessa. Jumalan edessä jokaiselle palalle löytyy oma paikkansa, Tero Kajander sanoo.

– Myös tapahtuman järjestäminen on melkoista palapelin kokoamista. Mukana on onneksi monia kokoajia vapaaehtoisina sekä seurakuntayhtymän eri työaloilta, Kajander kiittää.

Kouvolan seurakuntayhtymän yhteistyökumppaneina tapahtumassa toimivat muun muassa Stora Enso, Puolustusvoimat, Sotilaskotisisaret, Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä Carea, Partiolippukunta Valkealan kolmisoihtu ja Kouvolan kaupunki.

Kirkon saavutettavuusohjelma tähtää kaikille avoimeen kirkkoon

Kirkko julkaisi vuonna 2012 saavutettavuusohjelman. Ohjelma tiivistää saavutettavuuden ja osallisuuden teologiset perusteet: Yhdessä, erilaisina, olemme Jumalan kuva. Erilaisuus ja vammat eivät ole syntiä, mutta epätasa-arvoinen kohtelu ja ihmisarvon kieltäminen ovat.
Saavutettavuus palvelee kaikkia. Jokaisella ihmisellä on oma paikkansa seurakunnassa, kirkossa. Jokaista ihmistä tarvitaan, ja jokainen voi antaa itsestään osaamistaan ja olemistaan.

Lue lisää kirkkopyhästä ja ilmoittaudu mukaan.

2018-08-01 13:59:00.0