Anjalankosken seurakunnan kevätjuhlaa vietetään Inkeroisissa 10.5.2018

Anjalankosken seurakunnan kevätjuhlaa vietetään helatorstaina 10. toukokuuta klo 16 alkaen Inkeroisten kirkkopuistossa ja kirkossa.

– Helatorstain kevätjuhla järjestetään nyt toisen kerran, kertoo kirkkoherra Eija Murto. – Viime vuoden helatorstain juhlasta saimme niin hyviä kokemuksia, että päätimme jatkaa. Nyt sabluuna on vähän erinäköinen. Viime vuonna kevätjuhlassa ekstrana oli Heikki Heinosen eläkkeelle siirtyminen, tänä vuonna Vivamon Raamattukylän näytelmä ja piispa Seppo Häkkisen vierailu. Helatorstai on hieno kirkollinen juhlapäivä ja siihen sopii ilo, kiitos ja yhteys.

Musiikkinäytelmä Tuhlaajapoika

Vivamon Raamattukylän musiikkinäytelmä Tuhlaajapoika esitetään kirkkopuistossa sään salliessa. Sateen sattuessa esitys siirtyy Inkeroisten kirkkoon.

Näytelmä perustuu yhteen Jeesuksen tunnetuimmista vertauksista. Tuhlaajapoika, nuorempi kahdesta veljeksestä, lähtee isän kodista vieraalle maalle ja vaatii mukaansa puolet isän omaisuudesta. Näytelmän teemat ovat ikiaikaisia: Isän suhde kahteen erilaiseen lapseen ja luopumisen kipu lapsen astuttua kodin vaikutuspiiristä tuntemattomaan tulevaisuuteen. Kahden erilaisen lapsen itsenäistyminen vahvasta isähahmosta ja sisarkateus. Ja todellinen, kestävä rakkaus, joka jaksaa odottaa ja toivoa silloinkin, kun kaikkien muiden toivo alkaa jo hiipua.

Näytelmä soveltuu kaiken ikäisille ja sen kesto on noin 45 minuuttia. Näytelmän on käsikirjoittanut Anna-Mari Kaskinen ja ohjannut Matias Nyman. Musiikin on säveltänyt Tommi Kalenius ja sovittanut Matteus Mykkänen.

Näytelmän seuraamista varten voi ottaa mukaan kirkkopuistoon oman retkituolin tai vastaavan, ja kahvittelua varten mukaan oma muki.

Seurakuntavaalien etkot ja ehtoolliskirkko

Kevätjuhla jatkuu seurakuntavaalien etkoilla. – Luottamushenkilöt kertovat ensi syksyn seurakuntavaaleista. Seurakuntaneuvoston jäsenten haastatteluissa pyritään nostamaan esiin se, mitä luottamushenkilöt tekevät seurakunnassa, minkälaisissa asioissa he tekevät päätöksiä ja voivat vaikuttaa sekä kuullaan omia kokemuksia, Eija Murto sanoo.

Kevätjuhla päättyy ehtoollisenviettoon Inkeroisten kirkossa, jossa saarnaa piispa Seppo Häkkinen.

2018-05-03 11:26:00.0