Avioliiton esteiden tutkinta onnistuu nyt myös sähköisesti

Vihkimistä edeltää avioliiton esteiden tutkinta.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on avannut asiointipalvelun, jossa voi hoitaa avioliiton esteiden tutkinnan sähköisesti. Palvelu on tarkoitettu kaikille pareille, jotka haluavat saada vireille avioliiton esteiden tutkinnan. Palvelu on käytettävissä verkossa joka päivä vuorokauden ympäri. Palvelun käyttäjä voi tunnistautua palvelussa pankkitunnuksien avulla, jolloin valtaosa tarvittavista liittyjän tiedosta saadaan suoraan väestötietojärjestelmästä.

"Yhä useammat haluavat hoitaa asiointia verkossa ja silloin kun se heille sopii. Sähköisen palvelun myötä avioliiton esteiden tutkinta -lomakkeen täyttäminen on entistä helpompaa ja nopeampaa,” kertoo rekisterijohtaja Emilia Launonen.

Palvelu löytyy osoitteesta esteidentutkinta.fi.

Palvelun käyttö edellyttää vähintään 18 vuoden ikää ja kotikuntaa Suomessa. Lisäksi käyttäjällä tulee olla pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Vähintään toisen kihlakumppanin pitää olla Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

Avioliiton esteiden tutkinta Kouvolan alueella on mahdollista edelleen hoitaa myös asioimalla Kouvolan seurakuntayhtymän keskusrekisterissä tai lähettämällä pyynnön esteiden tutkinnasta postitse.

Kirkko avasi syksyllä 2016 liity kirkkoon –asiointipalvelun verkossa. Avioliiton esteiden tutkinta –asiointipalvelu täydentää kirkon sähköisen asioinnin palveluja. Vuonna 2018 sähköinen asiointi laajenee virkatodistuksen tilauspalveluihin.

Lue lisää: Avioliiton esteiden tutkinta Kouvolan seurakuntayhtymän keskusrekisterissä

2018-03-12 11:15:00.0