Jouluvaellukset järjestetään Tolkkilan kartanolla ja Valkealan museoalueella

Jouluvaellukset Tolkkilan kartanon pihapiirissä 8. ja 9. joulukuuta ja Valkealan museoalueella 13. joulukuuta tarjoavat elämyksiä kaikille joulunodottajille.

Jouluvaellukset Tolkkilassa ja Valkealassa kertovat ensimmäisen joulun tapahtumista.

Tolkkilan kartanon pihapiiri on täynnä joulutunnelmaa 8. ja 9. joulukuuta. Elimäen seurakunta järjestää Kohti joulua –jouluvaelluksen nykymuodossaan toista kertaa.
– Meillä on ihana vapaaehtoisten seurakuntalaisten ryhmä, josta moni oli toteuttamassa vaellusta jo viime vuonna. Heiltä on tullut hyödyllistä palautetta vaelluksen kehittämiseksi. On palkitsevaa olla mukana tässä projektissa, jouluvaelluksen ohjaaja, seurakuntapastori Verna Kirjavala sanoo.
– Haluamme tuoda joulun rauhaa ihmisten sydämiin. Keskiössä on Jeesus-lapsen syntymän ihme, Kirjavala pohtii.

Tolkkilan vaelluksella kuljetaan enintään 30 hengen ryhmissä, jotta kaikki kuulisivat ja näkisivät hyvin. Kierros kestää noin 20 minuuttia. Esteettömälle reitille voi tulla myös lastenrattaiden, pyörätuolin tai rollaattorin kanssa.

Kartanon joulutapahtumaan sisältyy musiikkiesityksiä, käsityömyyjäiset, lasten puuhapiste sekä ihka oikea joulupukki.
– Tapahtumaa ei voisi toteuttaa ilman seurakunnan vapaaehtoisia. Vaelluksen lisäksi väkeä on liikenteenohjauksessa, makkaranpaistossa ja myyjäisissä. Erityisesti iloitsen nuorten bändistä, joka soittaa joululauluja ruokailun lomassa, Verna Kirjavala sanoo ja kiittää myös Elimäen seurakunnan työntekijöitä.
– Myös isoskoulutettavat ovat mukana näyttelemässä, laulamassa, lastenhoidossa ja joulupukin apulaisina.

Valkealan jouluvaellus järjestetään museoalueella toista kertaa

Mitä tapahtuikaan ensimmäisenä jouluna? Valkealan jouluvaellus museoalueella 13. joulukuuta kello 18 alkaen vie Jeesuksen syntymäyön tapahtumiin. Vaelluksella kuljetaan oppaiden johdolla ryhmissä niin, että pienimmätkin kulkijat näkevät elävät lampaat, paimenten nuotion ja museon talliin rakennetun seimen.
– Museomäelle on järjestetty pientä ohjelmaa ja tarjoilua, jotta odottaessakaan aika ei käy pitkäksi, kappalainen Arto Hyvättinen Valkealan seurakunnasta kertoo.

Iltatapahtuman lisäksi jouluvaellusta kiertävät päiväsaikaan lapsiryhmät.
– Kahden päivän aikana odotamme paikalle noin 700 päiväkotilasta ja koululaista, Arto Hyvättinen sanoo.

Ulkoilmatapahtuma 13. joulukuuta alkaa soihtukulkueella, joka lähtee kello viideltä Nuorisoseurantalolta tapahtumapaikalle. Joulunavaus museoalueella on puoli kuudelta. Avajaisissa kohtaa joulupukin, ja saa laulaa joululauluja.
Tapahtuman järjestää Valkealan kyläyhdistys yhteistyössä muun muassa Valkealan seurakunnan kanssa.
– Kun Valkealan museoalue siirtyi viime vuonna kaupungilta museoyhdistykselle, siirtyi perinteinen joulunavaus museolle. Samalla tapahtumaan haluttiin enemmän ensimmäisen joulun sanomaa, Arto Hyvättinen kertoo Valkealan jouluvaelluksen taustasta.
– Vapaaehtoiset ovat luoneet tapahtumalle hienot puitteet. Myös vaellus toteutetaan suurelta osin vapaaehtoisvoimin, Hyvättinen kiittää.

Kohti joulua Tolkkilan kartanossa:
Pe 8.12. klo 16–20 ja la 9.12. klo 12–16. Tolkkilantie 204. Joulupuuro ja torttukahvit 5 €. Joulupuurotarjoilu alle 12-vuotiaille ilmaiseksi.
Valkealan joulunavaus ja jouluvaellus:
Ke 13.12. klo 17 alkaen. Valkealan museoalue, Museotie 2. Joulupuurotarjoilu, arpajaiset.

2017-12-07 14:51:01.0