Taivaallisia taukopaikkoja ja kesäistä toimintaa kirkoilla

Kirppiksiä, kahviloita, käsityöpuoteja, näyttelyitä, rukouspolku ja gospeltuokio, johon voi tulla vapaasti mukaan vaikka kitara kainalossa – Kouvolan seurakuntien tiekirkot ovat paljon muutakin kuin taivaallisia taukopaikkoja matkaajille ja lähialueiden asukkaille.

Etualalla valkoisia hortensioita, taka-alalla Keskuskirkon kellotorni.

Keskuskirkko on yksi kesällä avoinna olevista kirkoista. Kirkot ovat avoinna myös Elimäellä, Jaalassa ja Valkealassa.

Kouvolassa on tänä kesänä neljä tiekirkkoa: Valkealan, Kouvolan, Elimäen ja Jaalan kirkot, joihin voi tulla tutustumaan tiekirkon aukioloaikoina. Tiekirkossa voi hiljentyä kaikessa rauhassa ja tutustua arkkitehtuuriin ja kirkon historiaan, mutta se on myös paikka, jossa voi kohdata muita ihmisiä ja tulla juttelemaan kahvikupposen äärelle.

Keskuskirkossa kirkkokirppis ja gospeltuokioita

Kouvolan Keskuskirkko toimii tiekirkkona 5.6.-8.8. maanantaista perjantaihin kello 10-16. Juhannusaattona kirkko on suljettu. Keskuskirkossa kiertelyn lomassa voi nauttia kupposen kuumaa kahvia kesäkahvilassa. Kesäkahvila Keskuskirkolla on avoinna 7.6. alkaen keskiviikkoisin ja torstaisin klo 10-16. Kahvila on suljettu 22.6. ja 29.6. sekä 5.-6.7. ja se on avoinna viimeistä päivää 27. heinäkuuta.

Keskuskirkossa on ensimmäistä kertaa kirppistunnelmaa tiekirkon aukioloaikoina keskiviikkoisin ja torstaisin ajalla 7.6.-3.8. Kirkkokirppiksellä on myynnissä hyväkuntoisia vaatteita, astioita ja käyttötavaraa. Lisäksi kirkossa voi tutustua psalmiaiheiseen kädentaitonäyttelyyn ja virtuaaliseen rukouspolkuun.

Torstaisin 15., 22. ja 29.6. sekä 13. ja 20.7. kello 12-12.30 järjestetään Keskuskirkossa gospeltuokio, jossa kanttori Eini Annukka Perälä laulaa gospeleita Viisikielinen-kirjasta. Pelkästään kuunteluun ei tarvitse tyytyä, sillä halutessaan kävijät saavat laulaa mukana. Kouvolan seurakunnasta vinkataan, että oman soittimen voi ottaa mukaan gospeltuokioon.

Valkealassa kesäkirppis ja Tapulitorstain kahvittelut

Valkealan tiekirkko on avoinna 5.6.-10.8. maanantaista torstaihin kello 11-15 ja juhannusviikolla 19.-21.6. maanantaista keskiviikkoon kello 11-15. Kirkon sivusalissa on katseltavana monitaidenäyttely "Ihmiseksi". Näyttelyssä matkataan syvälle inhimillisyyteen Anni Alakiikosen keramiikkatöiden sekä Sofia Ziessler-Korpin sanoitusten ja valokuvien siivittämänä.

Tiekirkon lisäksi Valkealan seurakunta kutsuu mukaan myös Tapulitorstai-tapahtumiin, joissa kellotapulin pihalla on kahvio ja pieni lähetysmyymälä kello 12-14. Tapulitorstait ovat 15.6., 29.6., 6.7., 20.7., 3.8. ja 17.8. Säiden salliessa tapulin luona tarjotaan Tapulikahvit jumalanpalvelusten jälkeen 11.6., 2.7., 16.7., 30.7. ja 13.8.

Valkealan seurakuntakeskuksella on Lähetyspuodin kesäkirppis, jossa on myynnissä muun muassa vanhoja astioita. Kirppis on avoinna tiistaina 6.6. kello 12-15 ja keskiviikkona 7.6. kello 10-13. Kirppislöytöjen tekemisen ohella voi nauttia kahvilan antimista ja osallistua pika-arpajaisiin.

Elimäen ja Jaalan tiekirkoissa kahviotoimintaa

Elimäen tiekirkko on avoinna 26.6.-21.7. maanantaista perjantaihin kello 11.30-14.30. Kävijöitä palvelee lähetyksen kahvio ja pieni puoti, jossa on myynnissä pieni ja laadukas erä käsitöitä kuten villasukkia, tyynyliinoja ja laadukkaasta pellavasta valmistettuja laudeliinoja ja kaitaliinoja.

Jaalan tiekirkko on avoinna 29.5.-25.8. maanantaista torstaihin kello 9-15 ja perjantaisin kello 9-13. Jaalan kirkossa on 4.6.-6.8. välisellä ajalla keskiviikkoisin kesäkahvila kello 12-15 ja sunnuntaisin tarjotaan kirkkokahvit jumalanpalveluksen jälkeen.

Myllykoskella ja Kuusankoskella kesäkahvila

Lähetyksen torikahvila palvelee Myllykosken torilla maanantaisin 29.5.-14.8. välisenä aikana noin kello 12.55-14.

Kuusankosken seurakunnan lähetyksen kesäkahvilassa on pannu kuumana torstaisin 1.6.-31.8. kello 11-13. Kahvila on seurakuntatalon parkkipaikalla, mutta sateen sattuessa kahvila palvelee seurakuntatalon sisätiloissa. Kahvilahartaus pidetään kello 11.30.

Mitä tiekirkot ovat?

Tiekirkot ovat taivaallisia taukopaikkoja eli kirkkoja, jotka pitävät ovensa auki kesäkuukausien ajan ja kutsuvat matkustajia ja lähialueiden asukkaita tutustumaan kirkon historiaan ja arkkitehtuuriin.

Ensimmäiset Tiekirkot avautuivat Suomeen 1990-luvun alussa, jolloin avoinna oli muutama kirkko Pohjois-Suomessa. Saksasta lähtenyt idea avointen ovien kirkoista on vuosien mittaan laajentunut koko Suomeen. Mukana on sekä evankelisluterilaisia että ortodoksisia kirkkoja.

Kaikki Suomen tiekirkot löytyvät helposti osoitteesta tiekirkot.fi. Sivuston karttaan voi syöttää matkan lähtö- ja päätepisteen ja tarkastella matkan varrelle osuvia kirkkoja. Samalta sivulta voi tarkistaa myös tiekirkkojen tarkat aukioloajat.

Kouvolan tiekirkkojen aukioloajat

Elimäen kirkko 26.6.-21.7. ma-pe klo 11.30-14.30
Kouvolan Keskuskirkko 5.6.-8.8. ma-pe klo 10-16, suljettu juhannuksena 23.6.
Jaalan kirkko 29.5.-25.8. ma-to klo 9-15 ja pe 9-13
Valkealan kirkko 5.6. - 10.8.2023 ma-to klo 11-15, juhannusviikolla 19.-21.6. ma-ke klo 11-15

Katso kesän tapahtumat kesäsivultamme: kouvolanseurakunnat.fi/kesä

Fri Jun 02 14:32:00 EEST 2023