Kouvolan seurakuntayhtymän haudanhoitolaskutuksessa ongelmia

Kouvolan seurakuntayhtymän hautaus- ja puistopalveluilta on lähtenyt virheellisiä laskuja asiakkaille. Kaikissa tapauksissa asiakkaiden ei tarvitse pyytää laskun oikaisua. Jos laskussa on mainittu pelkkä kasteluhoito, lasku on oikaistava, sillä kyseisestä palvelusta on luovuttu kokonaan.

Keväinen hautausmaa, jossa näkyy hautakiviä, lehdettömiä puita ja vaaleansinistä taivasta.

Kouvolan seurakuntayhtymän tarjoamiin haudanhoitopalveluihin ei kuulu enää kasteluhoito. Kuvassa Hirvelän hautausmaa.

Asiakkaille lähtenyt tuplalaskuja ja virheellisiä laskuja

Hautauspalveluiden käyttämä laskutusohjelmisto on vaihdettu kevään aikana. Ohjelmistomuutoksen takia huhtikuun laskutuksessa on ilmennyt ongelmia. Asiakkaille on lähtenyt tuplalaskuja ja virheellisiä laskuja.

- Jos asiakas on saanut esimerkiksi kaksi täysin samanlaista laskua, toisen niistä voi tuhota ja riittää, että maksaa vain toisen laskun. Tällaisissa tapauksissa hautauspalveluihin ei tarvitse ottaa yhteyttä, hautaustoimen päällikkö Kirsi Iiskola neuvoo.

Sen sijaan, jos asiakkaalle on tullut lasku pelkästä haudan kasteluhoidosta, Iiskola kehottaa olemaan hautauspalveluihin yhteydessä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen hautauspalvelut.kouvola@evl.fi.

- Pelkkä kasteluhoidon lasku on virheellinen ja se pitää selvittää. Ottamalla yhteyttä hautauspalveluihin, voimme laittaa haudanhoitopalvelut ajan tasalle ja laskutuksen kuntoon, Iiskola kertoo.

Hautojen kasteluhoidosta on luovuttu

Kouvolan seurakuntayhtymän haudanhoitopalvelut ovat uudistuneet. Muutoksen myötä hautojen kasteluhoitoa ei enää tarjota.

- Monessa muussakin Suomen seurakunnassa on luovuttu kasteluhoidosta ja siirrytty kattavampaan haudanhoitopalveluun. Nyt pystymme tarjoamaan asiakkaille parempaa ja tasalaatuisempaa palvelua, Iiskola kertoo.

Kouvolan seurakunnilta voi tilata kukkahoidon nurmi- tai hiekkapintaiselle haudalle, nurmi- tai hiekkapinnan viimeistelyn tai perennahoidon. Lisäksi on mahdollista tilata täydentävänä palveluna callunoiden istutus tai lisäkukka-allas. Seurakunta tarjoaa myös hautojen peruskunnostusta ja osassa hautausmaista hautakiven oikaisua.

2023-05-10 15:55:49.0