Kouvolan seurakuntien aarteita esittelyssä

Historiantutkija Mikko Salo esittelee Kouvolan seurakuntien esinekartoituksen tuloksia ja tutkimuksen tekoa torstaina 26.1. klo 18 Kouvolan seurakuntakeskuksen Luukas-salissa.

Kipsireliefi Harppua soittava enkeli,_V. R. Rautalin, 1932_Kuva Mikko Salo

Kipsireliefi Kuusankosken kirkon urkujen soittopöydän takaseinässä: harppua soittava enkeli, V. R. Rautalin, 1932. . Kuva: Mikko Salo.

Historiantutkija Mikko Salo kartoitti vuosina 2020-2022 Kouvolan seurakuntien tuhansia arvoesineitä ja myös käyttöesineitä, ja nostaa esittelyssään esiin joitakin erityisen mielenkiintoisia yksityiskohtia laajasta aineistosta. Tilaisuuden järjestää Kirkko+Taide - Kirkollinen kulttuuriklubi.

Rikas esineistö kertoo tarinoita Kouvolan alueen historian vaiheista

Tutkimuksen myötä löytyi paljon uutta tietoa Kouvolan seudun kirkollisesta perinteestä.
- Kirkon näkyvintä kulttuuriperintöä ovat kirkot ja hautausmaat, ja kuuluvinta urut. Vähemmälle huomiolle jää rikas esineistö, joka ei suinkaan ole mykkää, vaan kertoo mielenkiintoisia tarinoita Kouvolan alueen historian vaiheista, sanoo Valkealan seurakunnan pastori Ari Luomajoki.
- Esineet ovat paljon enemmän kuin materiaalia, sillä ne kertovat muun muassa ajasta, jolloin Kymijoki oli kahden valtakunnan rajana 1700-1800-luvuilla. Sodan äänet välittyvät esineiden kautta, mutta myös käsityöläisten, kulta- ja hopeaseppien, kuninkaallisten hovien, kauppiaitten, tehtaan työläisten, menneitten aikojen papiston ja perheiden arvostukset ovat niissä läsnä. Esineet ovat myös pyhyyden kantajia, Luomajoki kertoo.
- Vasta puolet Suomen seurakunnista on tehnyt niiltä edellytetyn kirkkojen ja esineitten kartoituksen. Kouvolan seurakunnat on nyt oman osansa hoitanut.

2023-01-23 11:47:00.0