Simbergin ja Gallen-Kallelan Karjala-suhteet esittelyssä

Tietokirjailija, FT Helena Ruuska esittelee kahden tunnetun kultakauden taiteilijan Hugo Simbergin ja Akseli Gallen-Kallelan suhteita Karjalaan Valkealan seurakuntakeskuksessa 16.2. klo 18.

Ruuska_Helena_2021_08_Kuvaaja Veikko Somerpuro – kopio2.jpg

Taiteilijoiden elämä kiinnostaa Helena Ruuskaa. Kuva: Veikko Somerpuro.

Kaikille avoimessa tilaisuudessa on esillä sekä taiteilijoiden elämänvaiheiden että heidän taiteensa kytkentöjä Karjalaan. Tilaisuuden järjestää Valkealan Karjalaseura, Valkealan seurakunta ja Kirkko+Taide – Kirkollinen kultturiklubi.

Helena Ruuska on kirjoittanut elämäkertateokset useista naiskirjailijoista, mutta myös taiteilijoiden elämä on kiinnostanut häntä. Ruuskan teos Hugo Simberg, Pirut ja enkelit (2018) nostaa esiin mm. vahvat siteet Karjalaan. Hänen uusin julkaisunsa taiteilijaelämästä naisnäkökulmasta on Mary Gallen-Kallela, Olisit villiä villimpi (2021).

Ruuska opettaa Helsingin normaalilyseossa äidinkieltä ja kirjallisuutta. Opettamisen ohella Helena Ruuska on vuosien varrella kirjoittanut kirjallisuuskritiikkejä Parnassoon, Uuteen Suomeen, Suomen Kuvalehteen ja Helsingin Sanomiin.

2023-01-17 10:13:44.0