Joulukalenteri 30-vuotiaille

Kouvolan seurakunnat muistavat tänä vuonna 30 vuotta täyttäviä seurakuntalaisia joulukalenterilla.

hanna_riikka_heikkila-joulukalenterin-kuvittaja_kuvaaja-marjaana-malkamaki-kirkko-ja-kaupunki – kopio23.jpg

Joulukalenterin kuvitti tänä vuonna lintuteemalla kuvittaja ja kuosisuunnittelija Hanna-Riikka Heikkilä. Kuva: Marjaana Malkamäki / Kirkko ja kaupunki.

30-vuotiaat saivat kalenterin postissa ennen ensimmäistä adventtia.
– Joulukalenterilla haluamme kertoa, että joulun valo ja rauha loistaa ihan kaikille, sanoo Valkealan kirkkoherra Arto Helle.

"Halusin tehdä kalenterin ilmeestä rauhallisen ja pelkistetyn"

Tämän vuoden joulukalenterin ilmeen loihti kuvittaja ja Papu Designistä tunnettu kuosisuunnittelija Hanna-Riikka Heikkilä.

– Halusin tehdä kalenterin, mitä on ihana pitää kotona esillä eikä se huuda perinteisestä kuvamaailmaa tai kirkollisuutta. Niinpä kanteen päätyi lintu, joka on tuttu muistakin töistäni. Linnussa on lempeyttä, sympaattisuutta ja inhimillisyyttä. Se on sellainen hyvän ja toivon tuoja, kertoo Heikkilä.

Heikkilälle joulukalenterin kuvittaminen oli merkityksellinen työtehtävä. Hän ei ole aiemmin kuvittanut kirkolle, mutta seurakuntien joulukalenteriin hän oli törmännyt.

– On ihana ele kirkolta tehdä tällainen kuukauden mittainen lahja, joka sallii ihmiselle joka päivä pienen hetken pysähtyä oman elämän äärelle.

– Halusin tehdä kalenterin ilmeestä rauhallisen ja pelkistetyn, sillä joulun aika on muuten niin ruuhkaista ja täynnä paineita. Toivottavasti kalenteri auttaisi pysähtymään hetkeksi kaikkein tärkeimpien asioiden äärelle.

Rauhan viesti keskelle levotonta maailmantilannetta

Kalenterin kirjoittajana toimi viime vuodesta tuttu Karoliina Pentikäinen. Hän kirjoitti luukkujen tekstit kevään ja kesään aikana. Kalenteria alettiin tehdä juuri, kun sota Ukrainassa oli puhjennut.

– Silloin ei tiedetty – eikä vieläkään tiedetä – millaiseen maailmantilanteeseen se osuu. Siksi tekstit piti kirjoittaa niin, että ne sopisivat tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Pentikäinen halusi tuoda kalenteriin pyhyyttä ja voimaa, jota ei arjen keskellä helposti huomaa. Etsittiin yhtä aikaa läsnäoloa ja pysähtymistä, mutta samalla arkisia ajatuksia.

– Ei uskonnollisuuden tarvitse olla kummoista. Kaikkein pyhimmät hetket ovat niitä ihan tavallisia hetkiä.

2022-11-30 12:43:47.0