Kouvolassa seurakuntavaalien äänestysprosentti 8,9

Kouvolassa äänesti yhteensä 3 871 henkilöä. Vaalien tulos vahvistetaan 23. marraskuuta.

Kouvolassa kahdet vaalit_Kirkon kuvapankki – kopio2.jpg

Kouvolassa äänestettiin luottamushenkilöt yhteiseen kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoihin. Kuva: kirkon kuvapankki.

Kouvolan seurakuntayhtymän äänestysprosentti on 8,9 seurakuntavaaleissa 2022. Äänioikeutettuja tämän vuoden vaaleissa oli yhteensä 43 691 kouvolalaista. Luvussa ei ole mukana Elimäen seurakunta, jossa järjestettiin sopuvaalit. Kouvolassa äänesti yhteensä 3 871 henkilöä. Vaalien tulos vahvistetaan keskiviikkona 23. marraskuuta.

Äänestysprosentti parempi pienemmissä seurakunnissa

Seurakuntavaalien äänestysprosentti on ollut laskusuuntainen, niin valtakunnallisesti kuin Kouvolassakin. Seurakuntavaalien 2022 alustava valtakunnallinen äänestysprosentti on 12,9. Edellisissä seurakuntavaaleissa vuonna 2018 äänestysprosentti oli 14,4. Kouvolan seurakuntayhtymän äänestysprosentti seurakuntavaaleissa 2018 oli 9,9 %.
– Äänestysprosentti Kouvolassa putosi viime vaaleista, mutta ei kovin paljon. Pienemmissä seurakunnissa äänestysprosentti oli parempi kuin suurissa. Valkealan seurakunta oli ykkönen 10,6 prosentillaan, Anjalankoskella äänestysprosentti oli 9,5, ja Kouvolassa ja Kuusankoskella 8,3, kertoo Kouvolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Arto Helle.
– Äänestysaktiivisuuden laskuun voidaan löytää monia syitä. Seurakuntien jäsenistö ikääntyy, ja yhä enemmän on heitä, jotka eivät pysty äänestämään. Nuorten äänestysinto on laimeaa, ja se ehkä heijastelee sitäkin, että nuoria ehdokkaita vaaleissa ei ollut kovinkaan paljon. Voidaan myös arvailla, oliko säällä vaikutusta äänestämiseen. Sähköinen äänestys voisi joka tapauksessa parantaa äänestysaktiivisuutta, Arto Helle sanoo.

Kouvolassa ennakkoäänestysprosentti oli 6,1

Kouvolan seurakuntien ennakkoäänimäärät vahvistetaan seurakuntavaalien tulosten vahvistamisen yhteydessä. Ennakkoääniä annettiin Kouvolassa yhteensä 2 659. Äänestysprosentti oli 6,1.

Kouvolan seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoihin valitut luottamushenkilöt löytyvät verkkosivuilta:

kouvolanseurakunnat.fi/seurakuntavaalit/tuloksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

seurakuntavaalit.fi/tuloksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Nov 21 12:49:57 EET 2022