Kuukausi aikaa asettua ehdolle seurakuntavaaleissa

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu on käynnissä 15.9. saakka.

Henkilö pitää kädessään valkoista ja oranssi seurakuntavaalien äänestyslipuketta.

Kouvolassa valitaan vaaleilla luottamushenkilöt Kouvolan seurakuntayhtymään ja paikallisseurakuntiin ensi marraskuussa. Äänestäjä täyttää valkoisen ja oranssin äänestyslipukkeen. Kuva: Vantaan seurakunnat/Kirkon kuvapankki

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 20.11. Ennakkoäänestysaika on tiistaista lauantaihin 8.–12.11.2022. Vaalien tunnus on Uskottu toivottu rakastettu.

Asetu ehdolle sellaisena kuin olet

Vaalien ehdokasasettelu on käynnissä vielä kuukauden ajan. Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022 klo 16. Ehdokkaana voi olla viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta täyttävä kirkon jäsen. Ehdokkaita voi asettaa valitsijayhdistys, jonka on perustanut vähintään kymmenen äänioikeutettua henkilöä. Katso lisätietoa, miten voit asettua ehdolle seurakuntavaaleissa Kouvolassa.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kouvolan seurakuntayhtymässä on kahdet vaalit

Kouvolan seurakunnat muodostavat seurakuntayhtymän, ja tästä syystä Kouvolassa äänestetään kaksissa vaaleissa. Vaaleilla valitaan 51 jäsentä seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää sekä jäsenet kunkin Kouvolan alueen seurakunnan omaan seurakuntaneuvostoon. Yhteinen kirkkovaltuusto on Kouvolan seurakuntayhtymän ylin hallintoelin. Seurakuntaneuvosto johtaa paikallisseurakunnan toimintaa. Vaalien järjestämisestä Kouvolassa vastaavat vaalilautakunnat Anjalankosken, Elimäen, Kouvolan, Kuusankosken ja Valkealan seurakunnissa.

Marraskuussa kirkossa valitaan 367 seurakuntaan yhteensä noin 8000 uutta luottamushenkilöä. Vaaleissa valitut luottamushenkilöt päättävät monista merkittävistä seurakunnan toimintaan ja talouteen liittyvistä asioista.

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää viimeistään vaalipäivänä 16 vuotta täyttävät evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet. Ensimmäisen kerran 16-vuotiaat saivat äänestää vuoden 2010 seurakuntavaaleissa. Edellisissä seurakuntavaaleissa vuonna 2018 Kouvolan seurakuntayhtymän äänestysprosentti oli 9,9 ja äänestämässä kävi yli 5200 äänioikeutettua seurakunnan jäsentä.

Seurakuntavaalien aikataulu

Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022