Kouvolan seurakunnan juhlavuoden vietto jatkuu syyskaudella

Tulossa on Puistomessu, historialuento, kirkkokierroksia ja Nostalgianuortenilta. 100-vuotisjuhlavuoden pääjuhla on Keskuskirkossa 2.10.

Mies katsoo kameraan.

Opetusneuvos Sakari Viinikainen on perehtynyt Kouvolan seurakunnan 100-vuotiseen taipaleeseen ja luennoi siitä 10.9. klo 17 Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa.

Sadonkorjuumarkkinoiden Puistomessu

Lauantaina 27. elokuuta vietetään Sadonkorjuumarkkinoiden messua Keskuspuistossa lasten leikkialueen läheisyydessä. Messussa saarnaa kappalainen Kaija-Liisa Lindberg, liturgina on kirkkoherra Tuija Nuutinen ja kanttorina Ritva-Liisa Marttila. Mukana ovat myös Kouvolan kirkkokuoro ja Korttelipelimannit.

Kirkot tutuiksi kirkkokierroksilla

Opastukset kirkkokierroksen merkeissä järjestetään Keskuskirkossa 18.9. ja Käpylän kirkossa 25.9. jumalanpalveluksen jälkeen. Kierroksella on mahdollisuus tutustua rauhassa kirkkoon ja esittää kysymyksiä oppaille.

Keskuskirkossa ovat opastamassa mm. Pekka Ainali, Marja ja Matti Kaarlenpoika ja Antero Rossi. Kierroksella on esillä muun muassa kirkon historiaa ja vanhoja esineitä, sekä urkujen esittely. Käpylän kirkkokierroksella kanttori Mari Lehtinen esittelee urkuja ja Eeva Lassi kirkollista esineistöä. Käpylän kirkko on Korttelipelimannien harjoituspaikka, ja pelimanneista paikalla on Juho Kangas. Kutomon ja puutyöverstaan väki kertoo toiminnastaan näissä kirkon tiloissa. Myös partiotoiminta esittäytyy.

100 vuotta yhteislaulua

Keskuskirkossa lauletaan yhteislauluja sadan vuoden ajalta kanttori Terhi Paukun ja Teija Kapiaisen johdolla 22. syyskuuta. Luvassa on hengellisen sekä maallisemman musiikin hittejä eri vuosikymmeniltä. Paikalle tulevien toivotaan pukeutuvan eri vuosikymmenien asuihin.

Nostalgianuortenillassa tavataan tuttuja

Eri vuosikymmenten seurakuntanuoret voivat tavata toisiaan lauantaina 1. lokakuuta Kouvolan seurakuntakeskuksessa klo 13 alkaen. Tunnelmointia jatketaan klo 18 Keskuskirkossa nostalgianuortenillassa, jossa on paneelikeskustelu aiheesta ”Seurakuntanuoren elämää eri vuosikymmeninä”. Arto Sahamies järjestää päivän pelin ja nuorten bändi laulattaa eri vuosikymmenien suosittuja nuorten veisuja. Illassa ovat mukana muun muassa Juha Palm, Maarit Paajanen ja Pentti Smeds.

Historialuento syyskuussa

Toinen osa opetusneuvos Sakari Viinikaisen historialuennosta kuullaan 10. syyskuuta Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa. Teemana on Kouvola seurakunta 100 vuotta.

Kahvia ja kuvia Keskuskirkossa

Keväällä alkanut Kahvia ja kuvia -tallennesarja jatkuu 2. lokakuuta alkaen. Sarjassa haastatellaan vuosikymmenien varrella Kouvolan seurakunnan elämään vaikuttaneita henkilöitä. Videohaastatteluja nähdään Keskuskirkossa jumalanpalvelusten jälkeen. Tarjolla on kahvia.

Juhlavuoden pääjuhla Keskuskirkossa 2.10.

Kouvolan seurakunnan juhlavuosi huipentuu iltajuhlaan sunnuntaina 2. lokakuuta klo 18 Keskuskirkossa. Juhlassa nähdään katkelmia entisten työntekijöiden Juhani Natrin, Pekka Ainalin ja Hannu Purhosen muisteloista, ja seurakunnan musiikkityö esittäytyy laaja-alaisesti. Juhlassa puhuu kirkkoherra Tuija Nuutinen, ja kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen tuo apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell. Ennen juhlatilaisuutta klo 17 nautitaan kahvit ja juhlavuoden kakkua seurakuntakeskuksen Maria-salissa. Kirkkoherra  vastaanottaa mahdollisia onnitteluja klo 17–17.45.

Juhlavuoden tapahtumia:

La 27.8. klo 15 Sadonkorjuumarkkinoiden Puistomessu Keskuspuistossa. Kaija-Liisa Lindberg saarnaa, liturgina Tuija Nuutinen, kanttorina Ritva-Liisa Marttila. Kouvolan kirkkokuoro ja Korttelipelimannit.
La 10.9. klo 17-19 Opetusneuvos Sakari Viinikaisen historialuento Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa: Kouvolan seurakunta 100 vuotta.
Su 18.9. klo 11.30-14 Kirkkokierros Keskuskirkossa messun jälkeen. Kirkkokahvit.
To 22.9. klo 18 Yhteislauluja sadan vuoden ajalta Keskuskirkossa. Terhi Paukku ja Teija Kapiainen laulattavat. Paikalle tulevien toivotaan pukeutuvan eri vuosikymmenien asuihin.
Su 25.9. klo 14 Kirkkokierros Käpylän kirkossa. Kirkkokahvit.
La 1.10. klo 13 alkaen Eri vuosikymmenten seurakuntanuorten tapaaminen Kouvolan seurakuntakeskuksessa. Tuo valokuvia yms. mukanasi!
La 1.10. klo 18 Nostalgianuortenilta Keskuskirkossa. Mukana mm. Arto Sahamies, Juha Palm, Maarit Paajanen, Pentti Smeds ja Nuorten bändi. Paneelikeskustelu.
Su 2.10.-11.12. klo 11.30 Kahvia ja kuvia -tallenteita Keskuskirkossa jumalanpalvelusten jälkeen. Videohaastatteluissa nähdään vuosikymmenien varrella Kouvolan seurakunnan elämään vaikuttaneita henkilöitä. Kahvitarjoilu.
Su 2.10. klo 17 Juhlakahvitus Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa. Mahdollisten onnittelujen vastaanotto klo 17-17.45.
Su 2.10. klo 18 Kouvolan seurakunnan 100-vuotisjuhlavuoden pääjuhla Keskuskirkossa. Kouvolan seurakunnan kuorot ja musiikkiryhmät. Muisteloita ja puheita.

2022-08-15 11:27:00.0