Taiteilija Birgitta Yavari-Ilan vieraana Israel-illassa 19.8.

Illassa ovat mukana myös tulkki, FM Riitta Keskimäki, lähetyssihteeri Mirja Kekäle ja Tikvah-duo.

Nainen seisoo mäellä Jerusalemissa.

Taitelija Birgitta Yavari-Ilanille Israel on aina ollut lähellä sydäntä. Hän asuu Jerusalemissa.

Ruotsalainen taiteilija Birgitta Yavari-Ilan vierailee Kouvolan seurakunnan Israel-illassa 19. elokuuta. Tulkkina toimii FM Riitta Keskimäki. Tilaisuudessa on mukana Kouvolan seurakunnan lähetyssihteeri Mirja Kekäle. Tikvah-duo esiintyy. Illan aikana on mahdollisuus tutustua Yavari-Ilanin taiteen mininäyttelyyn.

Israel lähellä sydäntä

Taiteilija Birgitta Yavari-Ilan syntyi ja varttui Ruotsissa. Nuorena hän lähti Yhdysvaltoihin opiskelemaan taidetta. Hänet on yhdistetty oivaltavaan taiteeseen sekä uskolle omistautuvaan ja sitä kunnioittavaan tyyliin. Yavari-Ilanilta on ilmestynyt 15 kirjaa, jotka sisältävät hänen taidettaan ja runojaan. Kolme kirjaa on julkaistu suomeksi.

Yavari-Ilan on aina rakastanut Israelia. Kun kuuden päivän sota syttyi 1967, hän kaipasi Israeliin. Muutto sinne toteutui vuonna 1973, juuri ennen Yom Kippur -sotaa. Hän sai Jerusalemista Jemin Moshesta kodin, jonka hän itse suunnitteli ja jonka rakentamiseen hän osallistui. Yavari-Ilan on kansainvälisesti tunnettu puhuja, joka on kertonut Israelista muun muassa Ruotsin parlamentissa.

Birgitta Yavari-Ilan kuvaa elämäänsä sekä merkitykselliseksi että vaikeaksi. Hän näkee siinä kauneutta. Kun taiteilija puhuu siitä, mitä on lentää murtuneilla siivillä, sanoilla on erityistä painoa. Yavari-Ilan on haudannut lapsensa taisteltuaan kaksitoista vuotta autismia ja sairautta vastaan.

Pe 19.8. klo 17-19.30 Israel-ilta Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa

klo 17 Kahvitarjoilu ja taiteilija Birgitta Yavari-Ilanin mininäyttely.
klo 18 Israel-illassa mukana taiteilija Birgitta Yavari-Ilan, tulkki, FM Riitta Keskimäki, lähetyssihteeri Mirja Kekäle ja Tikvah-duo.
Tapahtuman järjestää Oronmyllyn säätiö ja Kouvolan seurakunta.

2022-07-26 09:47:00.0