Palauttavaa syksyä

Loman jälkeinen arki on koittanut.  Nyt onkin hyvä hetki muistuttaa itseään siitä, kuinka tärkeää on palautua työstä myös arjessa eikä vain lomilla.  Sekä keho että mieli tarvitsevat elpymistä.  Kun palaudumme riittävästi, työstressi pysyy kohtuullisena, voimme paremmin ja työpäivän jälkeinen aika ei kulu pelkästään työstä toipumiseen vaan energiaa jää muuhunkin.

Tutkija Anniina Virtanen työterveyslaitokselta esittelee kuuden palauttavan kokemuksen mallin, joka jäsentää työstä palautumista. Siitä voi olla apua, kun etsitään hyvää tasapainoa työn ja levon välille:

Työstä irrottautuminen: Tee vapaalla asioita, jotka poikkeavat omasta työstäsi.  Kun keskityt muihin asioihin, et ajattele etkä murehdi työasioita. Pyri tietoisesti jättämään työasiat työpaikalle.  

Rentoutuminen: Hengitä syvään ja ota rauhallisesti. Ole vaan tai tee jotain sellaista, mikä ei vaadi ponnisteluja. 

Autonomia: Järjestä itsellesi, edes hetki, sellaista aikaa, jolloin voit tehdä ihan mitä haluat ilman, että kukaan vaatii sinulta mitään.  

Taidon hallinta: Haasta itsesi hiomaan jotain taitoa, mikä ei mitenkään liity työhön. Usein välttelemme taitoja, joissa emme ole hyviä. Virkistävää olisi tarttua juuri niihin. Oppimisen kautta tulee onnistumisia ja voit iloisesti yllättyä monipuolisuudestasi. 

Merkityksellisyys: Tee asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä ja merkityksellisiä. Esimerkiksi toisten auttaminen voi olla sellaista. Tilaisuuksia auttaa on aina tarjolla ja seurakunnastakin löytyy monia mielekkäitä vapaaehtoistehtäviä.   

Yhteenkuuluvuuus: Onhan ympärilläsi ihmisiä, joiden kanssa voit olla oma itsesi? Montaa heitä ei tarvitse olla.  Ihmissuhteissa kannattaa satsata enemmän laatuun kuin määrään.

Pysähdy hetkeksi tämän listan äärelle: mikä itseä auttaa palautumaan? Mitä tarvitset lisää? Mitä taitoa haluat hioa? Mistä voit onnitella itseäsi?

Vinkkilistojen äärellä on hyvä muistaa, että se, mikä itseä auttaa, ei ehkä auta naapuria ja päinvastoin. Kuitenkin kaksi yleisohjetta käyvät kaikille: Nuku riittävästi! Nukkuminen on palauttavasta toiminnasta tärkein. Toinen lähes saman veroinen on: Tee jotain kivaa! 

Sirkka Laine-Haimi
perheneuvoja