Jumala voi parantaa tänäänkin 

Uudessa testamentissa kerrotaan paljon siitä, miten Jeesus paransi sairaita. Hänen toiminnassaan syntien anteeksiantaminen ja parantaminen liittyivät usein toisiinsa. Hän ei kuitenkaan opettanut, että sairaus olisi Jumalan rangaistus. Sairaus voi silti puhutella ihmistä ja pysäyttää hänet arvioimaan elämäänsä. Sairaudella voi olla tärkeä viesti ihmiselle.  

Parantaako Jeesus edelleen? Kirkon opetuksen mukaan Jumala on elävä Jumala, joka teki Hengellään voima- ja tunnustekoja Raamatun aikana ja tekee niitä halutessaan yhä. Katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa on aina ollut käytössä sairaan voitelun sakramentti. Myös luterilaisessa kirkossa ja vapaissa suunnissa voidaan rukoilla sairaiden puolesta ja voidella heitä siunatulla öljyllä. 

On kuitenkin väärin sanoa, että Jumala parantaa ilman muuta kaikki sairaat, jos heillä vain on riittävästi uskoa. Tällöin uskosta tehdään raskas laki ja taakka. Se, joka ei parane, ei voi muuta kuin tuomita itsensä epäuskoon. Raamatun mukaan tunnusteot tapahtuvat ilman mitään logiikkaa. Kuten ei ihmisen kärsimys, ei myöskään tästä kärsimyksestä vapautuminen noudata mitään syyn ja seurauksen lakia. Ihminen ei ansaitse sairauttaan synneillään eikä hän myöskään ansaitse paranemista uskollaan. Paraneminen rukouksen kautta on Jumalan vapaan armon vapaa ilmaus. Ihminen ei voi komennella Jumalaa, vaan ”Henki puhaltaa, missä tahtoo”. 

Jotkut ovat yrittäneet tutkia tieteellisesti parantumisia, joita on pidetty ihmeinä. Se on kuitenkin täysin mahdotonta, koska Pyhän Hengen vaikuttamat tunnusteot ovat jo lähtökohdissaan uskonvaraisia – ne nousevat Kristuksen kirkon uskosta ja niiden tavoitteena on synnyttää uskoa. Siksi esimerkiksi paranemista rukouksen kautta ei koskaan voida ”todistaa” oikeaksi tai vääräksi. Tällaisten Jumalan hyvyyden erityisilmausten totuusarvo avautuu vain uskolle, jonka Jumalan Henki saa synnyttää ihmisessä. Usko Jumalan voimaan ei myöskään turhenna lääketieteen antamaa apua. 

Timo Pokki
Anjalankosken seurakunnan kirkkoherra