Tunnusta väriä

Viime Sunnuntai oli merkittävä päivä. 

Hyvä ystäväni, jonka harjoittelua olen aikanaan ohjannut, vihittiin pappisvirkaan. Hänet kutsuttiin Jumalan valtakunnan työhön. Hänet kutsuttiin hoitamaan virkaa, jossa julistetaan Evankeliumia ja kohdataan sekä palvellaan ihmisiä heidän elämänsä merkittävimmissä tapahtumissa. Hän sai myös valtuutuksen kantaa tuon viran tunnuksia; Mustaa papin pukua, jonka kaulassa roikkuvat valkoiset liperit. Ne symboloivat Moosekselle annettuja lain tauluja. Hän saa myös pitää mustaa papin paitaa, jonka kaulassa on valkea papin kaulus, ”sokeripala”.

Päivän evankeliumitekstissä puhutaan myös kutsusta. Kuningas kutsuu väkeä poikansa häihin. Vieraat ovat saaneet ennalta tiedon, että juhlat ovat tulossa, mutta kun virallinen kutsu käy, he eivät aiokaan osallistua. He suorastaan halveksuvat kutsua. Niinpä kuningas päättää ulottaa kutsun koskemaan heidän sijastaan aivan kaikkia! 

Piispamme Seppo Häkkinen muistutti meitä taannoisessa saarnassaan siitä, että me kristityt saamme tunnustautua rohkeasti kristityiksi. Uskon, että siitä voisi olla kysymys myös päivän Evankeliumin kohdassa, jossa kuningas heitättää juhlista ulos vieraan, joka ei ole pukeutunut ”hääpukuun”. Hän on saanut kutsun, saapunut juhliin, mutta ei kuitenkaan ”tunnusta väriä”.

Sain kokea hiukan vastaavan kokemuksen viime kesänä lomaillessani Virossa. Illalla Tallinnassa meinasin joutua vaikeuksiin paikallisten nuorten miesten kanssa, ja nimenomaan juuri pukeutumiseni vuoksi. En tajunnut asiaa ennalta, mutta minulla oli päässäni Dallas Cowboys NFL-joukkueen lippis. Joukkueen logossa on sininen tähti valkoisilla ja sinisillä reunoilla ja hieman etäämpää katsottuna se muistuttaa huomattavasti Venäjän asevoimien uutta symbolia. Onneksi väärinkäsitys ilmeni nopeasti ja ongelmilta vältyttiin. En ollutkaan juhlissa väärissä vaatteissa.

Jumala kutsuu meidät kasteessa omikseen. Galatalaiskirjeen kolmannessa luvussa todetaankin osuvasti:

”Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.”

Meidän on hyvä olla valmiina vastaamaan kutsuun, kun se esitetään. Saamme osallistua juhlaan levollisin mielin ja varmana siitä, että kelpaamme sellaisina kuin olemme. Kristus on vaate, joka ympäröi meidät kokonaan ja juuri siitä muistuttavat vauvan kastemekko ja jumalanpalveluksissa käytettävä valkoinen alba. Jumalan rakkaus sulkee sinut syliinsä.

Siunausta Pyhäpäivääsi.


Tero Kajander

Kehitysvammaistyön pastori