Rakasta lähimmäistäsi 

Pyhän aiheena on yksi Raamatun kuuluisimpia lauseita, ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” (3 Ms. 19:18). Lausetta lainataan usein mutta miten se toteutuu elämässämme? Kuka on lähimmäiseni? Onko hän lähiomainen, perheenjäsen, oma rakas ihmiseni, ystäväni?  

Jeesus opetti, että lähimmäinen on se ihminen siinä vierellä, juuri hän, kenet päivän aikana kohtaamme. Tuttu tai vieras, ystävä tai jopa juuri se henkilö, jonka kanssa ei oikein tule toimeen. Häntä kohtaan meidän tulee osoittaa rakkautta. Pysähtyä kohdalle, kuunnella, hyväksyä joukkoon, auttaa, rohkaista ja kannustaa.   

Lähimmäistä rakastamalla me rakastamme Jumalaa, jota emme voi nähdä. Meistä jokainen on luotu Jumalan kuvaksi. Ja siitä, mitä itse tahtoisimme saada osaksemme, voimme päätellä, mikä voisi lähimmäisestäkin olla mieluista ja päinvastoin. 

Raamatussa sanotaan, että me rakastamme koska Jumala on ensin rakastanut meitä. Miten Jumala osoitti rakkauttaan? Jumala antoi meille sanansa lupaukset ja hän myös toteutti ne. Hän ei puhunut tyhjiä sanoja. Vanhassa testamentissa Jumala lupasi Pelastajan ja Uudessa testamentissa hän lähetti Pelastajan. Ainoan Poikansa Jeesuksen, joka antoi henkensä meidän edestämme. Hän osoitti suurinta rakkautta kuolemalla puolestamme.  

Rakkaus, jota koemme Jumalaa kohtaan, on vastausta rakkauteen, jota häneltä saamme. Ja Raamattu antaa meille reseptin, miten voimme rakastaa Jumalaa. Kuuntelemalla ja tottelemalla häntä. Me emme näe Jumalaa, me emme voi koskettaa häntä ja osoittaa hänelle rakkautta, mutta me näemme lähimmäisen vierellämme. Jumalan kuvan. 

Lähimmäisen rakastamista on myös totuuden kertominen. Jeesus sanoo: ”Minä olen tie, totuus ja elämä.” (Joh 14:6) Jeesus on tie Jumalan luokse, hän on totuus pelastuksen lahjasta ja hänessä on iankaikkinen elämä. Jokainen, joka uskoo häneen, elää, vaikka kuoleekin. Tätä sanomaa meidät on kutsuttu viemään. Rakastamaan lähimmäistämme ja rukoilemaan kaikkien ihmisten puolesta Jeesuksen Kristuksen nimessä.   

Maarit Kenttälä 
seurakuntapastori 
Anjalankosken seurakunta