Älä pelkää, usko ainoastaan

Raamatussa on useita kertomuksia ihmisistä, jotka tulivat Jeesuksen luo pyytämään apua omaan tai läheisensä hätään. Yhteistä näille ihmisille oli se, että he luottivat Jeesuksen kykyyn auttaa. Heillä oli uskoa. Vahvaa tai heikkoa, sillä ei ollut väliä, kunhan uskon kohde oli oikea. Mitä siis usko Jeesukseen Raamatun mukaan on?

”Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.” (Hepr. 11:1) Usko on siis lujaa luottamusta Jumalan sanan lupauksiin. Se on näkymätöntä, se asuu sydämessä ja mielessä. Usko on luottamusta syntien anteeksiantamukseen ja iankaikkisen elämän toivoon. Usko on elävää, se syntyy kuullessamme Jeesuksen sanoja. Uskossa eletään, siihen juurrutaan ja siinä vahvistutaan.

Usko on meille yhteistä, sen kautta voimme lohduttaa ja rohkaista toinen toisiamme. Usko on siis olemukseltaan rakastavaa ja vahvistavaa. Se on totta, oikeaa ja luotettavaa. Ihminen voi saada uskosta suuren rohkeuden. Apostoli Paavali kuvaa uskoa myös kilpenä ja rintapanssarina. Se suojaa hyökkäyksiltä, sillä juuri epäuskoiselle ja pelokkaalle Jeesus kuiskaa: ”Älä pelkää, usko ainoastaan.” (Luuk. 8:50)

Jumalaan uskovan ja luottavan ei tarvitse pelätä. Tapahtui elämässämme mitä tahansa, Jumala on ja pysyy. Jumala vakuuttaa aina, kaikissa elämämme vaiheissa ja tämän maailman tilanteissa: Minä olen. Hän on muuttumaton ja kaikki hänen lupauksensa ovat voimassa. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja hän tietää kaiken.

Jumala on Pyhä kaikkivaltias, maan ja taivaan Luoja. Mutta Hän tulee lähelle pientä ihmistä, Hän on kiinnostunut juuri sinusta. Hän vetää sinua puoleensa armosta, haluaa olla juuri sinun Herrasi ja Jumalasi. Hänellä on voima ja valta auttaa sinua elämäsi tiellä.

Olipa uskosi siis vahva tai heikko, käy Jeesuksen luo ja kuule kun hän sanoo: "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.” (Joh. 14:1)

Maarit Kenttälä
vs. seurakuntapastori
Anjalankosken seurakunta