Sanajumalanpalvelus Valkealan kirkossa

Valkealan kirkko

Kynttilänpäivän aiheena Kristus, Jumalan kirkkauden säteily

Jumalanpalveluksen jälkeen on keittolounas yläsalissa Yhteisvastuun hyväksi.

Sunnuntai 2.2. klo 10 Sanajumalanpalvelus Valkealan kirkossa.
Saarna Arto Helle ja Sakari Vihma, liturgia Ari Luomajoki, kanttorit Teemu Kääriäinen ja Kirsi Rantala sekä Elina Rokka, huilu. Päiväkerholaiset esiintyvät lastenohjaajien kanssa. Jumalanpalveluksen jälkeen on keittolounas yläsalissa Yhteisvastuun hyväksi.

Helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina alkaa siis Yhteisvastuukeräys. Vuoden 2020 Yhteisvastuukeräys nostaa esiin vanhemmuuden haasteet sekä lasten ja nuorten vahvasti viestittämän tarpeen turvalliseen aikuiseen, jonka kanssa voi jutella asiasta kuin asiasta.

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. Vuonna 2020 Yhteisvastuu juhlii 70 vuotta jatkunutta, vuonna 1950 alkanutta taivaltaan. Työ jatkuu!

Joka kevät Yhteisvastuun kymmenet tuhannet vapaaehtoiset kerääjät kulkevat tapahtumissa keräyslistojen ja -lippaiden kanssa. Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev. lut. seurakunnat. Keräys järjestetään helmi-huhtikuussa, mutta keräyslupa on voimassa ympäri vuoden. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Keräyksen esimies vuonna 2020 on arkkipiispa Tapio Luoma.

20 % keräysvaroista ohjataan vanhemmuutta tukevaan, vuonna 2021 käynnistyvään hankkeeseen. Siinä keskeisinä toimijoina ovat valtakunnalliset lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen erikoistuneet Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset ry. Hankkeella vahvistetaan vanhemmuutta sekä lapsen ja vanhemman välistä suhdetta kynnyksettömällä tuella ja yhteisellä tekemisellä kotona, koulussa ja harrastustoiminnassa. Hankkeessa levitetään myös muita vanhemmuutta tukevia hyvä käytäntöjä. Erityisenä kohderyhmänä ovat alakouluikäisten lasten perheet.

20 % keräyksen tuotosta käytetään monipuoliseen avustustoimintaan paikallisseurakuntien kautta. Painotuksena on keräysvarojen käyttö teeman mukaisesti vanhemmuuden sekä lapsen ja vanhemman suhteen tukemiseen.

60 % keräystuotosta käytetään vanhemmuutta tukeviin toimintoihin kehitysmaissa Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

Valkealan seurakunnassa yhteisvastuukeräyspäivät on perjantaina

14.2. Tuohikotin ABC:llä ja Utin ABC:llä
21.2. Utin ABC:llä ja Valkealan ABC:llä sekä Valkealan kirkonkylän S-marketilla ja Jokelan S-marketilla
27.3. Valkealan ABC:llä sekä Valkealan kirkonkylän S-marketilla ja Jokelan S-marketilla

Jos sinulla on mahdollisuus antaa aikaa Yhteisvastuun hyväksi, varaa sopiva aika (1-2 tuntia) seisomaan keräyslipas kädessä kaupan edustalla. Ilmoittaudu Lotta Kemppaiselle p. 040 670 4498 tai lotta.kemppainen@evl.fi
Kenenkään ei tarvitse seisoa yksin keräyslippaan kanssa, joten ilmoittaudu rohkeasti yksinkin. Sinulle kyllä etsitään keräyspari.

Lämmin kiitos avustasi Yhteisvastuun hyväksi!
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Valkealan seurakunta