Kuorokonsertti

to 1.6. klo 19.00 – to 1.6. klo 20.00

Kuusankosken kirkko

Kamarikuoro Credon ja Nuorten Kuoron konsertti. Konsertissa esiintyvät myös sellisti Tuomas Roos ja urkuri Kaisa Alasaarela. Konsertin johtaa Timo Vikman.

Konsertti on osa Reformaation 500 v. -merkkivuoden ja Suomen itsenäisyyden 100 v. -juhlavuoden tapahtumasarjaa. Kuusankosken kirkossa kuullaan Jean Sibeliuksen, Toivo Kuulan, Felix Mendelssohnin ja Gabriel Faurén kuoroteoksia sekä J. S. Bachin urkumusiikkia. Juhlavuoden kunniaksi konsertin kuulijoilla on mahdollisuus osallistua myös Finlandia-hymniin ja muutamiin Lutherin virsiin. Kuorojen lisäksi Kuusankosken kirkossa musisoivat sellisti Tuomas Roos ja urkuri Kaisa Alasaarela. Konsertin johtaa Timo Vikman ja sen järjestää Kuusankosken seurakunta. Tapahtumaan on vapaa pääsy, ohjelma 10 €.

Kuorot toteuttavat kesäkuussa konserttimatkan Prahaan ja Leipzigiin. Juhlavuosi huipentuu marraskuussa Kuusankosken Kirkkomusiikkiviikolla yhteiskonserttiin Suomalaisen Barokkiorkesterin kanssa.

* * * * *

Kamarikuoro Credo aloitti toimintansa vuonna 2013. Kuoron konserteissa on kuultu mm. J. S. Bachin kantaatteja, Gabriel Faurén Requiem, Vivaldin Gloria sekä Buxtehuden, Monteverdin ja Allegrin kirkkomusiikkiteoksia. Ohjelmistoon kuuluu myös runsaasti suomalaista kuoromusiikkia. Kuoron ensimmäinen levy VALO julkaistiin marraskuussa 2016. Äänite toteutettiin yhteistyössä Suomen Lähetysseuran Kauneimmat Joululalut -kampanjan kanssa. Kuoroa johtaa Timo Vikman ja varajohtajana toimii laulupedagogi Mari Lavikainen. Kuoron kummi on Mikkelin piispa Seppo Häkkinen. Lisätietoa kuoron toiminnasta: www.facebook.com/kamarikuorocredo

Kuusankosken srk:n Nuorten Kuoro (perustettu 2008) jatkaa arvostettua kuusankoskelaista kuoroperinnettä. Useimmat laulajista ovat aloittaneet harrastuksensa jo lapsikuorosta ja opiskelevat Pohjois-Kymen Musiikkiopistossa. Kuoro on toteuttanut viime vuosien aikana useita konserttimatkoja Suomessa, Saksassa ja Virossa. Kuoro on levyttänyt kolmesti (2009, 2013, 2016). Kuoroa johtaa Timo Vikman. Lisätietoa kuoron toiminnasta: www.facebook.com/nuortenkuoro

Timo Vikman aloitti kirkkomusiikkiopinnot Sibelius-Akatemiassa vuonna 1999. Tätä ennen hän opiskeli sellon- ja käyrätorvensoittoa Päijät-Hämeen konservatoriossa sekä urkujen- ja pianonsoittoa mm. Espoon musiikkiopistossa. Vikman valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2004 syventyen opinnoissaan erityisesti 1600-1700 -lukujen soittimiin ja musiikkiin. Vikman on tehnyt yhteistyötä lukuisien orkesterien, kuorojen ja soitinyhtyeiden kanssa sekä toiminut tuntiopettajana Sibelius-Akatemiassa, Savonia-ammattikorkeakoulussa ja Kuopion Konservatoriossa. Tällä hetkellä Vikman toimii Kuusankosken seurakunnan kanttorina ja hiippakuntasihteerinä, vastuullaan Mikkelin hiippakunnan musiikki- ja jumalanpalvelusasiat. Timo Vikman aloitti Suomen Kirkkomusiikkiliiton puheenjohtajana tammikuussa 2017.

Lisätietoja konsertista:
Timo Vikman, p. 0400 969 068, timo.vikman@evl.fi