Ekaluokkalaisia siunataan koulutielle Kouvolassa

Koulunsa aloittavia ekaluokkalaisia siunataan koulutielle sunnuntaina 9. elokuuta Kuusankosken kirkossa sekä maanantaina 10. elokuuta Kouvolan Keskuskirkossa, Myllykosken kirkossa ja Valkealan kirkossa. Elimäen seurakunnassa kouluun siunaaminen toteutettiin striimin välityksellä jo päiväkotien kevätkirkkojen yhteydessä.

Ekaluokkalainen tyttö polvistuneena alttarille koulutielle siunaamisessa.

Tulevia ekaluokkalaisia siunataan koulutielle 9. ja 10.8. Kuva: Kirkon kuvapankki / Anni Haikka.

Koulun aloitus on lapsen elämässä suuri käännekohta, jota jännittävät niin lapset kuin vanhemmatkin. Uudet asiat on turvallista aloittaa Jumalan siunauksen ja varjeluksen alla, ja siksi seurakunnat ovat perinteisesti siunanneet koulutiensä aloittavia.

Kirkkohetken toimittavat pastori ja kanttori, ja mukana on myös lastenohjaajia. Ekaluokkalaiset kutsutaan siunattaviksi alttarin äärelle. Mukana lasta siunaamassa voi olla vanhempi tai kummi, tai joku muu lapselle tärkeä aikuinen.

Kirkkohetkissä noudatetaan turvallisuus– ja hygieniaohjeita. Kirkkoon tervetulleita ovat lapset perheineen ja läheisineen. Myllykosken kirkkoon ensimmäisen luokan aloittava on tervetullut yhden aikuisen kanssa. Aikuinen voi olla vanhempi, kummi tai isovanhempi.

Kouluunsiunaamiskirkot:

Su 9.8. klo 18 Kuusankosken kirkko

Ma 10.8. klo 16.30 ja 18 Kouvolan Keskuskirkko
Osallistujat voivat valita kahdesta kellonajasta sopivamman. Siunattavien lasten toivotaan tulevan kirkon lastenhuoneeseen ennen tilaisuuden alkua, joko klo 16.15 tai 17.45.

Ma 10.8. klo 18 Myllykosken kirkko

Ma 10.8. klo 18 Valkealan kirkko
Kahvit ja mehut kirkon sivusalissa kirkkohetken jälkeen.

Wed Aug 05 11:12:14 EEST 2020