Juhannus Kouvolan seurakunnissa

Juhannusaattona 19. kesäkuuta Kouvolan seurakunnat tarjoavat erilaista ohjelmaa niin verkossa kuin rantamaisemassa. Yleisötilaisuudet järjestetään yleiset kokoontumisohjeet huomioiden. Juhannuspäivänä 20. kesäkuuta ja sunnuntaina 21. kesäkuuta seurakunnissa vietetään perinteiset jumalanpalvelukset.

Juhannuskokko palaa järven rannalla Valkealan Niinirannassa. Ympärille kerääntynyt ihmisiä katsomassa kokkoa.

Koronajuhannushetkessä Niinirannan toimintakeskuksessa poltetaan kokko sään salliessa. Kuva: Keijo Kouvonen

Koronasta johtuvan poikkeustilanteen takia Kouvolan ja Kuusankosken seurakunnat eivät tänä vuonna järjestä perinteisiä juhannusjuhlia Puhjonrannassa ja Pytynlahdessa.

Koronajuhannushetki Lappalan rantamaisemassa

Niinirannan toimintakeskuksen pihapiirissä vietetään yhteistä juhannusaattoa 19. kesäkuuta klo 18 alkaen.
– Vietämme leppoisaa koronajuhannusta toimintakeskuksen rannalla luonnosta nauttien, henkisesti ja hengellisesti yhdessä, fyysisesti turvaetäisyydet säilyttäen, kirkkoherra Arto Helle Valkealan seurakunnasta kertoo.
– Juhannuksena kauniin rantamaiseman sulkeminen seurakuntalaisilta ei tuntuisi hyvältä. Siksi päätimme järjestää seurakunnan yhteisen juhannusillan. Mukana on myös vähän huumoria, kun nimesimme illan koronajuhannushetkeksi. Suhtaudumme rehellisesti tilanteeseen, jossa elämme tällä hetkellä, Arto Helle kertoo.
Valkealan seurakunta tarjoaa kävijöille juhannuskahvit Niinirannassa.
– Illan aikana vietämme yhteisen laulu- ja hartaushetken, ja sään salliessa sytytämme juhannuskokon klo 20. Tilaisuuteen kannattaa pukeutua rantaolosuhteiden mukaisesti, kirkkoherra Helle vinkkaa.

Juhannustervehdyksiä verkossa ja juhannusseurat

Elimäen seurakunnan järjestämiä juhannusseuroja vietetään juhannusaattona klo 15 Korian Kontjärvellä. Puheen pitää seurakuntapastori Iida Pietala ja yhteislaulusta vastaa kanttori Ville Perkkiö. Korian Silta yhteiskristillinen yhdistys ry tarjoaa tilaisuudessa kahvit, joista vapaaehtoinen maksu yhdistykselle. Yhteiskuljetus seuroille lähtee Kyminasemantie 10:n parkista klo 14.30. Seurakuntien juhannusohjelmasta voi nauttia myös verkossa. Anjalankosken seurakunta lähettää virtuaalisen juhannustervehdyksen juhannusaattona klo 16 seurakunnan sosiaalisen median kanavissa. Kouvolan seurakunnan musiikillisessa juhannustervehdyksessä kuullaan kesäistä musiikkia klo 18 alkaen Kouvolan seurakuntien YouTube-kanavalla. Kouvolan seurakunnat järjestävät myös jumalanpalvelukset juhannuspäivänä 20. kesäkuuta ja juhannussunnuntaina 21. kesäkuuta.

Juhannus on Johannes Kastajan syntymäpäivä

Sana juhannus tulee nimestä Johannes. Nimi tarkoittaa ”Jumala on armollinen”. Juhannus on Johannes Kastajan syntymäpäivä. Raamatun mukaan Johannes Kastaja syntyi puoli vuotta ennen Jeesusta. Siksi juhannusta vietetään puoli vuotta ennen joulua. Johannes Kastaja oli Jeesuksen edelläkävijä, joka kulki Jordanin seudulla ja kehotti ihmisiä kääntymään ja ottamaan kasteen syntien anteeksi saamiseksi.

Perjantai 19.6. juhannusaatto:
klo 15 Juhannusseurat Korian seudun Karjalaseuran majalla, Kontjärventie 33. Puhe seurakuntapastori Iida Pietala ja yhteislaulu kanttori Ville Perkkiö. Korian Silta tarjoaa tilaisuudessa kahvit, joista vapaaehtoinen maksu yhdistykselle. Korialta järjestetään bussikuljetus Kontjärvelle. Lähtö Kyminasemantie 10:n parkista klo 14.30, vapaaehtoinen maksu.
Klo 16 Virtuaalinen juhannustervehdys Anjalankosken seurakunnan Facebook-sivulla ja Instagramissa.
klo 18 Ol’ kaunis kesäilta - kesäistä musiikkia, Kouvolan seurakuntien YouTube-kanavalla. Mm. koulu- ja kotiseutulauluja, kansanlauluja. Terhi Paukku, Tuuli Kotisalo, Iiro Palosara.
klo 18-20.30 Koronajuhannushetki Niinirannan toimintakeskuksessa. Vietämme leppoisaa koronajuhannusta toimintakeskuksen rannalla luonnosta nauttien, henkisesti ja hengellisesti yhdessä, fyysisesti turvaetäisyydet säilyttäen. Seurakunta tarjoaa juhannuskahvit, ohjelmassa yhteinen laulu- ja hartaushetki sekä sään salliessa juhannuskokko.

Lauantai 20.6. juhannuspäivän kirkot:
klo 10 Juhannuspäivän sanajumalanpalvelus Keskuskirkossa. Saarna Lasse Karppela, liturgia Ulla Koskinen ja kanttori Mari Lehtinen.
klo 10 Sanajumalanpalvelus Valkealan kirkossa. Ari Luomajoki ja Kirsi Rantala.
klo 10 Sanajumalanpalvelus Elimäen kirkossa. Rovasti Päivi Sipponen, kanttori Juha Nurmi.
klo 13 Kesäisten laulujen juhannuskirkko Jaalan kirkossa. Heikki Kärhä, Minna Tanska ja Risto Eskola.
klo 18 Kansanlaulukirkko Inkeroisten kirkkopuistosta. Saarna Outi Heinonen, liturgi Johanna Pesonen, Eliisa Pokki ja musiikkiryhmä. Lähetystä voi seurata suoratoistona tai tallenteena Anjalankosken seurakunnan kotisivuilta löytyvän linkin kautta, Facebook-sivulta tai Instagramista.

Sunnuntai 21.6. kirkot:
klo 10 Messu Keskuskirkossa. Saarna Kyösti Finér, liturgia Lasse Karppela ja kanttori Mari Lehtinen. Kyösti Finérin lähtösaarna.
klo 10 Messu Valkealan kirkossa. Saarna Mervi Rosnell, liturgia Saija Sarkasuo, kanttori Teemu Kääriäinen.
klo 10 Sanajumalanpalvelus Kuusankosken kirkossa. Satu Leino ja Risto Eskola.
klo 10 Hiljaisen rukouksen messu Jaalan kirkossa. Minna Tanska ja Henna Nieminen.
klo 10 Sanajumalanpalvelus Myllykosken kirkosta. Pesonen, Heinonen ja Huhtala. Lähetystä voi seurata suoratoistona tai tallenteena Anjalankosken seurakunnan kotisivuilta löytyvän linkin kautta, Facebook-sivulta tai Instagramista.
klo 13 Sanajumalanpalvelus Käpylän kirkossa. Saarna ja liturgia Tomi Päivinen, kanttori Mari Lehtinen.
klo 18 Iltamessu Anjalan kirkossa. Saarna ja liturgia Johanna Pesonen, kanttori Viena Huhtala.
klo 18 Metsäkirkko Mustila Arboretumissa. Rovasti Päivi Sipponen, kanttori Juha Nurmi.

Lisätietoja:
www.kouvolanseurakunnat.fi/kesa