Perheneuvonta hoitaa tapaamiset etäyhteyksien välityksellä

Murheita ei tarvitse kantaa yksin. Kirkon perheneuvonta Kouvolassa jatkaa poikkeusoloissa työtään parien ja perheiden hyväksi etäyhteyksien välityksellä.

Nuori nainen kädet kasvoillaan, käsi ojentuu auttamaan naista.

Perheen ja parisuhteen murheiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Kouvolan perheneuvonta tarjoaa keskusteluapua etäyhteyksien välityksellä.

Kouvolan perheneuvonnan työ jatkuu etäyhteyksien välityksellä jo ennestään asiakkaina olevien parien ja perheiden kanssa. Myös uudet asiakkaat voivat hakea apua parisuhteen ja perheen vaikeuksiin.

- Nyt lähisuhteita hoidetaan etänä. Toteutamme Kouvolan perheneuvonnan sovitut tapaamiset videovälitteisesti tai puhelimella. Perheneuvojillemme voi myös soittaa suoraan ja tarvittaessa jättää vastaajaan viestin ja yhteydenottopyynnön, kertoo Kouvolan perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Sirkka Laine-Haimi.

Kouvolan perheneuvonnan asiakkaaksi voi hakeutua puhelimitse, sähköpostilla tai tekstiviestillä. Perheneuvonnan vastaanoton puhelin on avoinna arkisin klo 10-12 ja 13-15, paitsi keskiviikkoisin vain klo 10-12. Asiakkaaksi voi tulla yksin tai yhdessä puolison tai muun läheisen kanssa.
Kouvolan seurakuntayhtymän perheneuvonta tarjoaa maksutonta keskusteluapua kaikille Kouvolan alueen asukkaille. Perheneuvonnan asiakkuus ei edellytä kirkon jäsenyyttä.

Murheitten kanssa ei tarvitse jäädä yksin

Kouvolan perheneuvonnassa on huomattu, että koronaepidemia herättää ihmisissä monenlaista huolta ja pelkoa. Läheisten ja oma terveydentila, taloudellinen toimeentulo sekä lapsiperheiden täysin muuttunut arki lisäävät kuormitusta perheissä ja parisuhteissa.
- Pitkään kotona oleminen voi haastaa lähisuhteita ja kiristää pinnaa varsinkin silloin, jos pohjalla jo valmiiksi kytee kriisin poikanen, Sirkka Laine-Haimi sanoo.
- Perheneuvonnan työntekijöiden kanssa voi keskustella perheen tai parisuhteen tilanteesta. Kenenkään ei tarvitse jäädä murheittensa kanssa yksin, Laine-Haimi muistuttaa.

Linkki: Ota yhteyttä Kouvolan perheneuvontaan.

Perheneuvonnan kasvavaan tarpeeseen varaudutaan kirkossa

- Asiakkaat ovat olleet pääsääntöisesti tyytyväisiä, ettei perheneuvonnan aikaa siirretä, vaan sitä tarjotaan tässä tilanteessa videovälitteisesti tai puhelimitse, kertoo perheasioiden ja perheneuvonnan johtava asiantuntija Sari-Annika Pettinen Kirkkohallituksesta Kirkon viestinnän tiedotteessa 31.3.2020.
- Haluamme tukea perheitä jo nyt, kriisin aikana, että vaikeudet eivät kasautuisi ja vaikeutuisi poikkeustilanteen jatkuessa. Kun lapset ovat kotona etäkoulussa ja vanhemmatkin tekevät työnsä etänä, tilaa ja aikaa videovälitteiselle pariterapialle ei helposti löydy. Kuitenkin monelle voi riittää jo tieto siitä, että ammattilaisen kanssa on mahdollista jutella mieltä painavista asioista, Pettinen sanoo.
Kirkon perheneuvonnassa varaudutaan perheneuvonnan kasvavaan tarpeeseen myös poikkeustilanteen jälkeen.

Valtaosa perheneuvonnan asiakkaista on työikäisiä lapsiperheiden vanhempia

Kirkon perheasiain neuvottelukeskuksia on 41 ja niissä työskentelee yli 180 työntekijää. Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella ammattilaisen kanssa parisuhteen ja perheen vaikeuksista tai oman elämän solmukohdista. Valtaosa perheneuvonnan asiakkaista on työikäisiä lapsiperheiden vanhempia. Vuonna 2019 kirkon perheneuvonnassa tavattiin noin 18 500 asiakasta yhteensä yli 90 000 kertaa. Suurimpana tulosyynä edellisvuosien tapaan olivat vuorovaikutusongelmat.
Perheneuvonnan asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Asiakaspalautteeseen vastanneista asiakkaista yli 95 % koki tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi perheneuvonnassa.

2020-04-02 16:00:00.0