Earth Hour sammuttaa valot Keskuskirkon rististä

Kouvolan seurakuntayhtymä kantaa vastuuta luomakunnasta ja osallistuu ympäristöjärjestö WWF:n järjestämään Earth Hour –ilmastotapahtumaan lauantaina 28.3. kello 20.30–21.30. Silloin valot sammutetaan niistä kiinteistöistä, joissa on aikaohjaus valoille.

Kouvolan Keskuskirkko yöllä, valo loistaa rististä.

Valo Keskuskirkon rististä sammuu ilmastotapahtuman ajaksi.

Valo muun muassa Kouvolan Keskuskirkon rististä sammuu. Muita kohteita ovat Käpylän kirkko, Inkeroisten kirkko, Jaalan kirkko, Voikkaan kirkko, Koivistontalo, Kouvolan seurakuntakeskus, Sarkolan seurakuntakoti, Mielakan seurakuntatalo, Anjalan seurakuntatalo, Kuusankosken seurakuntakeskus, Valkealan seurakuntatalo, Kouvolan vanha hautausmaa ja vanhan hautausmaan huoltorakennus sekä Niinirannan toimintakeskus.

Maailman suurin ilmastotapahtuma

Earth Hour on maailman suurin ilmastotapahtuma, johon kaikki voivat osallistua. Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Tämän symbolisen eleen avulla jokainen voi ilmaista huolensa ympäristön tilasta ja ilmastokriisistä päättäjille. Earth Hour ei siis ole sähkön- tai energiansäästötempaus.

Ilmastoteko ruokalautasella

Earth Hourin teemana on Suomessa ruoka. IPCC:n eli hallitusten välisen ilmastopaneelin mukaan 1,5 asteen tavoitteeseen tuskin päästään ilman ruokavaliomuutosta. Muutos tarkoittaa etenkin lihankulutuksen muutosta. Suomessa syödään lihaa yli 80 kiloa henkeä kohden vuodessa, ja ruoka muodostaa viidenneksen hiilijalanjäljestämme, saman verran kuin liikenne. Ilmaston kannalta punaista lihaa tulisi syödä korkeintaan kerran viikossa.

Ilmastotapahtuman historiaa

Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009.
Vuonna 2019 mukana oli yhteensä 188 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä.

www.earthhour.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Mar 23 19:04:00 EET 2020