Kouvolan seurakunnat järjestävät runsaasti Yhteisvastuutapahtumia

Vuoden 2020 Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 2. helmikuuta. Keräyksen tuotolla tuetaan vanhemmuutta niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Yhteisvastuukerääjiä keräysliivit päällä. Teksti kuvassa: Osallistu keräykseen. www.yhteisvastuu.fi

Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua monilla eri tavoilla.

Kouvolan seurakunnissa Yhteisvastuu käynnistyy avajaispäivän jumalanpalveluksissa sunnuntaina 2. helmikuuta, jolloin kerätään kolehdit Yhteisvastuulle.

Perinteisten lipas- ja listakeräysten lisäksi Yhteisvastuu näkyy Kouvolan seurakunnissa monissa eri tapahtumissa koko kevään ajan. Seurakuntien eri työmuodot, kuten kasvatus- ja musiikkityö ovat mukana järjestämässä Yhteisvastuutapahtumia diakoniatyön kanssa.

Myllykoskella järjestetään 2.2. Yhteisvastuukonsertti, jossa esiintyvät Risto Eskola ja soitinyhtye sekä solisteja. Elimäen Yhteisvastuukonsertissa 22.3. on mukana paikallisia muusikoita ja musiikkiryhmiä. Sinä riität -yhteislauluillat järjestetään Jaalassa 16.2. ja Kuusankoskella 19.2.
– Yhteislauluilloissa lauletaan tutuimpia hengellisiä lauluja Viisikielinen-laulukirjasta sekä kuullaan lapsikuorojen esityksiä. Lapsikuorojen laulut liittyvät Yhteisvastuukeräyksen teemaan Sinä riität, kertoo kanttori Marianna Pellinen.

Kouvolan seurakuntien Yhteisvastuutapahtumat on koottu Yhteisvastuu-sivulle: www.kouvolanseurakunnat.fi/yhteisvastuu

20 % Yhteisvastuun tuotosta jää paikallisseurakuntiin

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. Vuonna 2020 Yhteisvastuu juhlii 70 vuotta jatkunutta, vuonna 1950 alkanutta taivaltaan.

20 % keräysvaroista ohjataan vanhemmuutta tukevaan, vuonna 2021 käynnistyvään hankkeeseen, jonka yhtenä tavoitteena on luoda verkostomallista yhteistyötä eri puolilla Suomea ja kaikenkokoisilla paikkakunnilla seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Keskeisinä toimijoina ovat valtakunnalliset lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen erikoistuneet Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset ry.

Hankkeella vahvistetaan vanhemmuutta sekä lapsen ja vanhemman välistä suhdetta kynnyksettömällä tuella ja yhteisellä tekemisellä kotona, koulussa ja harrastustoiminnassa. Hankkeessa levitetään myös muita vanhemmuutta tukevia hyvä käytäntöjä. Erityisenä kohderyhmänä ovat alakouluikäisten lasten perheet.

Toiset 20 % keräyksen kotimaahan jäävästä tuotosta käytetään monipuoliseen avustustoimintaan paikallisseurakuntien kautta. Painotuksena on keräysvarojen käyttö teeman mukaisesti vanhemmuuden sekä lapsen ja vanhemman suhteen tukemiseen diakoniatyön kautta.

Anjalankosken seurakunta on jo päättänyt avustuskohteen: keräysvaroilla tehdään perheiden syyslomaretki Heurekaan. – Tavoitteena on, että retken kustannukset eivät olisi osallistumisen esteenä perheille, joissa on useampia lapsia ja pienet tulot, diakoni Merja Pertamo sanoo.

60 % keräystuotosta suunnataan vanhemmuutta tukeviin toimintoihin kehitysmaissa. Tuki keskittyy esimerkiksi naisten ja äitien koulutukseen ja toimeentulomahdollisuuksien kasvattamiseen. Työtä tehdään muun muassa Nepalissa, jossa neljännes väestöstä elää köyhyysrajan alapuolella. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Monia tapoja lahjoittaa keräykseen

Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua esimerkiksi lahjoittamalla lipaskeräykseen tai verkossa sekä osallistumalla Yhteisvastuu-tapahtumiin. Kouvolassa oman seurakunnan keräykseen voi lahjoittaa myös lahjoituslinkin kautta kotisivulla kouvolanseurakunnat.fi/yhteisvastuu.

Keräykseen voi lisäksi osallistua tekstiviesti- tai puhelinlahjoituksella. Käytössä on myös valtakunnallinen MobilePay-lahjoitusnumero 85050 ja Siirto 040 700 9902.

Tule Yhteisvastuukerääjäksi!

Oman kortensa kekoon Yhteisvastuun hyväksi voi kantaa ilmoittautumalla vapaaehtoiseksi kerääjäksi oman seurakunnan diakoniatyöntekijöille. Diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot löytyvät Kouvolan seurakuntien verkkosivuilta. Valkealan seurakunnan Yhteisvastuutehtäviä löytyy sivustolta vapaaehtoistyo.fi/kouvola.

2020-01-17 09:42:00.0