Uutta vuotta ja loppiaista juhlitaan Kouvolan seurakunnissa

Vuodenvaihteessa ja loppiaisena Kouvolan seurakunnat järjestävät hartaushetkiä, jumalanpalveluksia, lähetysjuhlia ja konsertteja.
Nuori nainen pitää päänsä päällä hopeista tähteä.

Betlehemin tähti johdatti itämaan tietäjät Jeesuksen luo loppiaisena. Kuva: Kirkon kuvapankki / Markku Pihlaja

Kouvolan seurakunnissa otetaan uusi vuosi vastaan 31. joulukuuta hartaushetkien myötä. Keskuskirkossa vuodenvaihdetta vietetään yhdessä klo 23 alkavassa yöhartaudessa. Uudenvuodenpäivänä 1. tammikuuta vietetään jumalanpalvelukset kaikissa seurakunnissa. Myllykosken seurakuntakodissa kokoonnutaan uudenvuoden seuroihin klo 15.

Loppiaista 6. tammikuuta juhlistetaan jumalanpalveluksin ympäri Kouvolaa. Loppiainen on perinteinen kirkon lähetystyön päivä, ja monessa Kouvolan seurakunnassa vietetään erilaisia lähetysjuhlia.

Kirkkokonsertteja tarjolla loppiaisena

Loppiaisena nautitaan myös musiikista. Seeli Toivion sellokonsertissa Valkealan kirkossa kuullaan Bachin sellosarjoja ja joululauluja. Tähden loisteessa -loppiaiskonsertti Kouvolan Keskuskirkossa tarjoaa tunnelmallisia hetkiä lauluilla, jotka kertovat joulun ihmeestä, tähdestä ja tietäjistä. Konsertissa esiintyvät yksinlaulajat Hanna Hasu, Teija Kapiainen, Anne Korpelainen ja Riina Mattila sekä lauluyhtye Nox Cantores. Molempiin konsertteihin on vapaa pääsy.

Miksi loppiaista vietetään?

Loppiainen, Jumalan ilmestymisen juhla, on joulua vanhempi juhla. Silloin juhlistetaan kolmen viisaan miehen saapumista tähden johdattamina Betlehemiin.
Itämaan tietäjien lukumäärää ei mainita Raamatussa. Siellä toki mainitaan lahjat, joita he toivat: kultaa, suitsukkeita ja mirhaa. Sillä perusteella heitä ajatellaan olleen kolme.

Uusi vuosi – uusi alku

Keskiajalta alkaen uudenvuoden kirkollinen juhlan aihe on ollut Jeesuksen ympärileikkaus ja nimenanto. Luukkaan evankeliumin mukaan kahdeksan päivän kuluttua syntymästään Jeesus vietiin ympärileikattavaksi ja saamaan nimi temppeliin. Israelin kansan tapojen mukaan ympärileikkaus tapahtui samaan aikaan kuin nimen antaminen. Jeesuksen nimi tarkoittaa heprean kielellä pelastusta.

Uudenvuoden ja loppiaisen tilaisuudet Kouvolassa:

Uudenvuodenaatto 31.12.

klo 12 Keskipäivän kahvitteluhetki teemalla "Joulu muistoineen jää taakse, uusi vuosi kohta vaihtuu", Elimäen seurakuntakeskus. Seurakunnan puolesta kahvit ja pientä tarjottavaa. Voit myös tuoda itse jotakin yhteiseen pöytään.
klo 17 Hartaus, Inkeroisten kirkko.
klo 17.45 Metallimiesten kuoron laulutervehdys ja seppeleenlasku, Myllykosken kirkko.
klo 18 Aattohartaus, Sippolan kirkko.
klo 23 Yöhartaus, Keskuskirkko.

Uudenvuodenpäivä 1.1.

klo 10 Sanajumalanpalvelus, Keskuskirkko.
klo 10 Messu, Jaalan kirkko, Valkealan kirkko, Anjalan kirkko.
klo 15 Uudenvuoden seurat, Myllykosken seurakuntakoti. Vieraana Susanna Kivistö (Missionuoret).
klo 18 Iltakirkko, Elimäen kirkko, Kuusankosken kirkko.

Loppiainen 6.1.

klo 10 Sanajumalanpalvelus, Keskuskirkko.
klo 10 Messu, Elimäen kirkko, Kuusankosken kirkko, Valkealan kirkko.
klo 10 Messu, Sippolan kirkko. Lähetysstartti klo 11.30 kirkossa messun jälkeen. Lähetystyön kuulumisia ja tulevaisuuden suunnitelmia.
klo 10 Messu, kirkkokahvit ja lähetysjuhla, Jaalan kirkko.
klo 13 Messu, Käpylän kirkko. Kirkkokahvit.
klo 15 Sanajumalanpalvelus ja lähetystäräys, Myllykosken kirkko. Saarnan paikalla Liisa Rossin haastattelu Skype-yhteyden välityksellä.
klo 15 Loppiaisjuhla, Kuusankosken seurakuntakeskus.

Konsertit 6.1.

klo 13 Seeli Toivion sellokonsertti, Valkealan kirkko. J.S. Bachin sellosarjoja, joululauluja, selloimprovisaatio.
klo 18 Tähden loisteessa -loppiaiskonsertti, Keskuskirkko. Yksinlaulajat Hanna Hasu, Teija Kapiainen, Anne Korpelainen ja Riina Mattila, Nox Cantores ja Terhi Paukku. Ohjelma 10 €.

2019-12-27 08:00:00.0