Valokeilassa Ilouutinen – joulunäytelmä Keskuskirkossa 22.12.

Uudistettu joulunäytelmä ja yhteislauluja Kauneimmista joululauluista. Kaksi esitystä, klo 16 ja 18.
Näytelmän esittäjiä yhteiskuvassa Keskuskirkossa.

Esityksen valmistaminen on mukava tapa kaikenikäisten yhteiseen toimintaan. Kuva vuodelta 2018.

Kouvolan seurakunta järjestää yhteistyössä seurakunnan vapaaehtoisten kanssa joulutapahtuman 22. joulukuuta. Keskuskirkossa esitetään teatterin moniosaaja Piia Kleimolan ohjaama näytelmä Valokeilassa Ilouutinen. Katsojat pääsevät osallistumaan näytelmän kulkuun yhteislauluin, joita johtaa kanttori Mari Lehtinen. Esityksessä nähdään myös videotervehdyksiä Kouvolan asukkailta.

Näytelmästä järjestetään kaksi esitystä, kello 16 ja 18. Molempien esitysten jälkeen näytelmän pyhä perhe siirtyy kirkon pihalle koottuun Betlehemin talliin ihailtavaksi. Esitysten jälkeen pääsee lämmittelemään seurakuntakeskuksen Maria-saliin, jossa on tarjolla glögiä.

Onko jouluevankeliumilla uutisarvoa?

Joulunäytelmä välittää livekuvaa Betlehemistä 2000 vuoden takaa. Reportterit haastattelevat silminnäkijöitä ja hämmästelevät: Onko siellä todellakin syntynyt maailman Pelastaja?  Studioraati kommentoi tapahtumia.
– Näytelmä avaa uudella tavalla Raamatun tuttujen tapahtumien yhteyksiä toisiinsa, kertoo tapahtuman koordinaattori Maarit Kenttälä.
– Esitys liikkuu eri aikakausissa, luvassa on siis hieman erilainen näkökulma joulun sanomaan, lisää Piia Kleimola.

Rooleissa eri-ikäisiä vapaaehtoisia

Näytelmän ensiesitys oli viime vuonna, ja nyt näytelmää on uudistettu. Mukana on muun muassa yksi uusi roolihahmo: Johannes Kastajan äiti Elisabeth.

Myös näytelmän roolituksessa on muutoksia. Mariaa esittää Sara Hautamäki ja Joosefia Ari Salminen. Näytelmän studiossa ensimmäisen joulun tapahtumia avaavat lainopettaja Gamaliel eli Pekka Ainali ja profeetta Hanna eli Tiina Reinikainen.

Piia Kleimola kertoo, että esityksen valmistaminen on mukava tapa kaikenikäisten yhteiseen toimintaan.  – Mukana on sekä lapsia että aikuisia.

Valokeilassa Ilouutinen

Su 22.12. klo 16 ja 18 Joulunäytelmä Kouvolan Keskuskirkossa. Yhteislauluja Kauneimmista joululauluista kanttori Mari Lehtisen johdolla. Kirkon pihassa Betlehemin talli. Glögitarjoilu Maria-salissa näytösten jälkeen. Järj. vapaaehtoiset yhdessä Kouvolan seurakunnan kanssa.

Näytelmän ohjaus Piia Kleimola.
Tuotanto Kouvolan seurakunta.
Yhteislaulut Mari Lehtinen.
Karavaanin ohjaus Irja Ahtovirta.
Ääni- ja valotekniikka Harri Järvensivu.
Projisoinnit Anssi Ahola.
Videon kuvaus Heidi Koskinen-Järvisalo.
Käsikirjoitus Kathleen Aplebyn käsikirjoituksen pohjalta, käännös Maarit Kenttälä.
Dramatisointi Piia Kleimola, Maarit Kenttälä ja Päivi Ainali.
Työryhmä Maarit Kenttälä, Päivi Ainali, Vesa Vainio, Ulla-Maija Hiltunen.

Rooleissa:

Studioemäntä – Anna-Maria Jurva

Reportteri – Päivi Ainali
Kuvaaja – Nea Mannila
Gamaliel, lakiopettaja – Pekka Ainali
Hanna, 84 v. profeetta – Tiina Reinikainen
Elisabeth, Johannes Kastajan äiti – Mari Nieminen
Josiah, paimen – Siiri Anttonen
Muut paimenet – Matias Jurva, Joosua Jurva, Ilona Lahtinen, Onni Lahtinen, Maria Kenttälä
Maria – Sara Hautamäki
Joosef – Ari Salminen