Urkumusiikkia nelikätisesti Kuusankosken ja Valkealan kirkoissa

Kotkalainen urkuduo Jaana Jokimies ja Irina Lampén kiertää syksyn juhlakonserttikiertueellaan Kuusankosken ja Valkealan kirkoissa.
Jaana Jokimies ja Irina Lampén urkujen ääressä.

Jaana Jokimies (vas.) ja Irina Lampén konsertoivat lokakuussa Kuusankosken kirkossa ja marraskuussa Valkealan kirkossa. Kuva: Organ Duo

Kotkalainen urkuduo Jaana Jokimies ja Irina Lampén konsertoi sunnuntaina 13. lokakuuta klo 18 Kuusankosken kirkossa. 20-vuotisjuhlaansa viettävän duon Festivo!-konsertin ohjelmisto on monipuolinen ja laaja, koostuen nelikätisistä urkusävellyksistä ja romanttisten orkesteriteosten sovituksista.

– Ohjelmistovalinnat ovat saaneet runsaasti positiivista huomiota yleisöltä ja kriitikoilta. Nelikätisyys luonnollisesti houkuttelee näyttävään soittoon. Kahdelle soittajalle tarjoutuu merkittävästi enemmän rekisteröintimahdollisuuksia kuin yhdelle. Rekisteröinneillä tuodaan esille urkujen orkesterimaisuutta eri soitinryhmineen, Jokimies ja Lampén kertovat.

Tuulahdus pariisilaista tunnelmaa Kuusankoskella

Kuusankosken kirkossa lokakuun Festivo!- konsertissa kuullaan muun muassa Bédardin tunnelmallinen Petite Suite, Rutterin Variations sekä urkusooloja. Tuulahduksen pariisilaista tunnelmaa luo myös nuoren ranskalaisen säveltäjän, Julien Bretin teos Sonate Parisienne. Konsertti on osa Kuusankosken seurakunnan 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmistoa.

Urkuduo vierailee myös Valkealan kirkossa sunnuntaina 17. marraskuuta klo 16, jolloin juhlakonsertti toteutetaan eri ohjelmistolla. Kuusankosken ja Valkealan kirkoissa järjestettäviin konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma on 10 euroa.

Jaana Jokimiehellä ja Irina Lampénilla on ollut yhteisiä konserttisarjoja Tšekissä, Sveitsissä, Virossa, Venäjällä ja Japanissa. Lisäksi duo on konsertoinut useissa kotimaisissa kesämusiikkisarjoissa.
Jaana Jokimies työskentelee pianon- ja urkujensoiton opettajana Kotkan seudun musiikkiopistossa ja Irina Lampén Kotka-Kymin seurakunnan A-kanttorin virassa.

Konserttitiedot

Su 13.10. klo 18 Kuusankosken kirkko
Festivo! Urkuduo Jaana Jokimies ja Irina Lampén 20 vuotta -juhlakonsertti.
Juhlakonserttikiertue vierailee su 17.11. klo 16 Valkealan kirkossa.
Konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma 10 €.

2019-10-03 15:29:00.0